Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

trådlöst 100m..


four911

Rekommendera Poster

Jag tänkte dela mitt bredband till min kompis som bot ca 80m bort och vi har en villa emellan.

Vad ska man ha för router som klarar av det avståndet? Jag har redan en netgear WGR614.

Dustinhome sa att jag ska ha en router i varje hus, och hur kopplar man isåfall ihop dem?

Tacksam för svar.

 

 

 

 

[FET]Fujitsu Siemens Scaleo T

Intel Pentium 4 3.20GHz

Microsoft Windows XP Home

HDD: 500 GiB

DDR: 1024 MB

ATI Radeon X800XT 256 MB

NetAtOnce 8/1 MiB/s[/FET]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Ja det kan nog gå, men det är på gränsen om ni placerar grejorna inomhus.

Sen bör du tänka på att de flesta bredbandsoperatörer inte tillåter att man delar ut bredbandet till ett annat hushåll. Kolla i avtalsvillkoren. Om du bryter mot sådana regler så kan du i värsta fall bli avstängd.

 

Men innan ni börjar skaffa ytterligare grejor så bör du kolla om det verkligen funkar på det avståndet genom att du kilar över till grannen med en dator med trådlöst nätverkskort (en laptop om du har det t.ex.) Då kan du testa ut om det överhuvud taget går och var antenner bör placeras för att det ska funka.

 

Om din router har en funktion som kallas WDS (Wireless Distribution System) så räcker det med att du skaffar en accesspunkt som också har denna funktion. Accesspunkten fungerar då som en repeater för din router och den repeatern placerar du hos grannen. Ni ska bara ha EN router och den ska du ha där du har bredbandsmodemet.

En router går i regel att konfigurera så den enbbart funkar som en accesspunkt, så i och för sig funkar det alltså med två routers som har WDS. Men den ena ska alltså inte användas som router, DHCP och NAT ska stängas av i den och WAN-porten (den som man normalt ansluter till ett bredbandsmodem med)på den kan du då inte använda i regel.

 

Nu misstänker jag att avståndet är lite väl stort för att det ska funka bra med router och repeater inomhus. Då kan ni istället försöka etablera en trådlösbrygga mellan era två nät. Det kan ni t.ex. göra med två accesspunkter som placeras utomhus, eller där antennerna placeras utomhus. De ska då konfigureras så att de fungerar som en trådlös brygga mellan två LAN.

 

Men gör du en enkel test först innan ni skaffar nåt mer.

 

mvh

 

/a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tactacktack.. :)

Jag har redan testat, glömde att skriva det. Jag satte den routern vi redan har närmst i huset och gick ut med min kompis laptop, det var ca 10 meter från hans hus så fick vi "bra" signal. Så jag tycker att det borde funka.

 

Frågan är bara om det är tillåtet då.. ;) Ska checka den saken. Tack igen..

 

 

 

[FET]Fujitsu Siemens Scaleo T

Intel Pentium 4 3.20GHz

Microsoft Windows XP Home

HDD: 500 GiB

DDR: 1024 MB

ATI Radeon X800XT 256 MB

NetAtOnce 8/1 MiB/s[/FET]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om det inte skulle vara tillåtet men ni gör det ändå, så lär ni inte vara ensamma...

 

Är dessutom inte möjligt att bevisa utan att nån "skvallrar".

 

/Skiren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...