Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop två D-Link


Tepesco

Rekommendera Poster

Jag har två st D-Link en DSL 504-T och en DI-604. I DSL 504-T är det inbyggt modem och fyra nätverkskontakter. Jag vill koppla ihop DSL 504 T med DI 604 för att på så sätt få åtta nätverkskontakter. Jag kopplar då en nätverkskabel ifrån en ledig port i 504 T till WAN porten på DI 604 sen drar jag en kabel ifrån DI 604 till en annan dator men får inget internet men om jag sätter samma kabel i DSL 504T så funkar internet direkt. Så min fråga är hur ska jag få det här att funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo i princip ska du kunna få det att fungera så som du kopplat, men du har då kopplat två routrar i serie och de har troligen samma IP-adress 192.168.0.1. Och då får du en konflikt.

 

Gå in på administrationssidan på DI-604 och byt IP-adress på den så att den har en annan siffra i näst sista siffergruppen (Om 504-T har 192.168.0.1 så byt i DI-604 till 192.168.1.1. t.ex.

 

Då bör det fungera. men du bör notera att du inte på detta sätt enkelt kopplar ihop alla dina dtaorer till ett enda lokalt nät. De datorer som är anslutna till 604 kommer du inte att kunna komma åt från datorer anslutna till 504 utan ytterligare inställningar.

Enklast kanske är att helt stänga av routerfunktionen i 604 och enbart använda den som en switch (dvs stänga av NAT och DHCP i den). I detta fall kan du dock troligen inte använda WAN-porten på den. Du kan troligen då bara använda de fyra LAN-portarna, dvs kabeln från 504 måste även den anslutas till en LAN-port på 604 i så fall.

 

Hur du väljer att göra beror på om du prioriterar många portar eller att du enkelt kan nå alla datorer i ditt lokala nät.

 

Hoppas detta gav dig nån ledtråd så du får igång det.

 

Lycka till!

 

/a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...