Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Väldigt varmt grafikkort.


SLeG

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt ett nytt grafikkort, ett GeForce Gainward 6600GT 256Mb AGP8x, och det funkar väl bra, förutom när det gäller temperaturen.

Nr jag inte spelar så ligger kortet på 70ºC och när jag spelar så ökar det till 90-100ºC, jag köpte en ny fläkt (Zalman, VGA Cooler VF700-Cu) men den pasade inte, trots att den skulle ha gjort det. (De små minneskylarna kom i vägen när man skulle skruva fast fläkten).

 

Så nu nudrar jag om någon kan tipsa mig om antingen en bra fläkt som passar till ett 6600GT-kort eller ifall det är något annat man kan göra.

Jag har även kopplat in 1st 120mm Chassifläkt men den hjälpte inte särskilt mycket.

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

En fläkt på sidan då om du har ett galler på luckan, även om det inte är till för en fläkt så kanske det går att fästa en med ett par skruvar.

 

 

Låt datorn göra jobbet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har ju en 120mm fläkt fast som blåser in luft precis ovanför grafikkortet, men den måste kanske blåsa precis på kortet för att det ska ha någon effekt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

är du säker på att temperaturen som visas stämmer då? tex visade everest att min processor var 85c varm vilket inte stämmde. programmet visade den temperatur som i bios var satt som högsta värde innan den skulle stänga av sig för att skydda datorn. i själva verket var tempen bara 32c

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Temperaturen på grafikkortet går bara att kolla via drivrutinerna, inte genom BIOS eller ngt program som Everest. GPUns(grafikprocessorns) temperatur kan stiga till över 135 innan det händer så mycket. En processor däremot brinner upp runt 90 c. GPu:n tål därmed högre temperaturer.

Om du använder orginalfläkten borde temperaturen dock inte överstiga 70 c, eftersom livslängden minskar kraftigt om man kör GPU:n i hög temperatur.

 

Ev kan

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097123

passa om det inte följer med minneskylare. Tyvärr är antalet grafikkortskylare mycket begränsad eftersom det följer med en fläkt på grakfikkortet, fastän den låter som en jetmotor ibland :P

 

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

[inlägget ändrat 2006-07-30 15:24:14 av AzorWhite]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig ganska säker på att programmet läser av tempen riktigt, jag använder EXPERTool, det program som följde med grafikkortet. Annars få du gärna ge mig något annat bra sätt at kolla tempen med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollar temperaturen genom EXPERTool som medföljde grafikkortet.

 

Normalt ligger nu temperaturen på 65ºC vid hög belastning så är det som sagt 90-100ºC.

 

Kollade upp fläkten och när det gäller 6600 så passar den inte till AGP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag lyckades lösa problemet, någolunda iallafall.

 

Jag köpte en HSI Cooler som jag satte på grafikkortet, och sedan flyttade jag fläkten så den enbart täckte "kärnan"(?).

Jag tog bort den gamla kylpastan och satte dit den nya.

 

När det gäller De små minneskylflänsarna så fick jag klippa av "piggarna" med en avbitartång så att de skulle få plats vid fläkten och sedan filade jag ner dom.

Fast det verkar som om att dessa inte är nödvändiga, många struntar i att sätta dit dom överhuvudtaget. Ett litet tips innan du sätter dit dom, rengör minnena ordentligt annars fastnar dom inte.

 

Och nu så ligger grafikkortet normalt på 50-60ºC och när jag pressar det ordentligt så kommer det bara upp i 78ºC. Visst det är ju ca 10ºC för mycket men jag tror inte att det går att få det så mycket bättre i mitt chassi:/

 

Jag rekommenderar dig starkt att köpa en:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312471

och använda den tillsammans med fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...