Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hårddiskproblem


Hulda Svensson

Rekommendera Poster

Hulda Svensson

 

hej

den ena datorn startar inte.det är något fel med xp som är installerat på den.har försökt repera men gick ej.nu har jag plockat ur hårddisken ur datorn(eftersom jag vill inte förlora det som finns på datorn)och kopplat in den på en fungerande xp dator.jag har anslutit dem på samma kabel men det fungerar ej.det är nog så att xp på den hårdisken som inte fungerar startas så därför jag inte kommer in på denna datorn.kopplar jag sedan bort den hårdisken som inte fungerar då funkar datorn igen utan problem.beror felet på master eller slave inställningen vilket ska den isf stå på??

mycket tacksam för hjälp,vill verkligen inte förlora det som finns på datorn!

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har anslutit den till din fungerande dator och på samma kabel som din hårddisk i sådana fall så får du ha den andra hårddisken på Slave

 

 

* The Future Is Here! *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga lite:

Man kan bara ha två enheter på varje IDE-kabel. Har man två enheter så måste den ena byglas som master och den andra som slave. Hårddisken med operativsystemet brukar man alltid koppla in som master på IDE 1. Om du flyttar en hårddisk måste du bygla om disken. (Om den sitter på samma IDE-kabel.) Du byglar om den på baksidan av hårddisken. (Brukar sitta en lapp hur du byglar den där.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

hej tack för hjälpen

då ska jag alltså ha den hårdisken med det fungerande operativsystemet på mitten av kablen och den andra längst ut och på slave.

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar oftast vara Master (din fungerande med operativsystemet) längst ut och Slave-enheter i mitten (grå 'kontakt') , kan väl nämna det också om du har den 'nya' typen av flatkabel...oftast färgkodad..en blå kontakt som går till moderkortet..en grå (Slave) kontakt i mitten och en svart (Master) kontakt...

 

En del kablar sitter det 'lappar' på också där det då står Slave , Master

 

* The Future Is Here! *

 

[inlägget ändrat 2006-07-25 23:15:36 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...