Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

server fråger


kadda

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en gammla data och ha som server här hemma. Där jag tänkte lägga upp olika hemsidor samt man ska kunna tanka och ladda upp filer till den. Jag är lite noobig när det gäller servrar men vill ge det ett försök. Nu till frågorna.

 

1. Jag tänkte köpa ett domän namn som defcom.net kan jag få läga till ett namn framför tex elysium.defcom.net och hur???

 

2. Hur får man ut dom sidorna man har på datan till webben så folk kan se det?

 

3. Villket program för server ska man köra har tittat på windows server 3000 men det varkar lite för svårt för mig

 

4. Just nu kör vi ftp med min ip addres man skulle villja byta den till ett namn går det?

 

det var det jag ville veta hur man får sidorna på datan till webben samt villka program ska man köra

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1, Det "namn" som du lägger till kallas för "Subdomän" och du kan välja vilket namn du vill. Du kan skapa en mapp som för enkelhetens skull heter elysium och i den mappen ska startsidan heta t.ex index.html.

 

2. Det beror på vilken server du ska använda.

 

3. Jag föreslog Apache i ett tidigare inlägg.

 

4. ftp://din domän.toppdomän

 

 

.:Det finns 10 olika typer av människor:.

"De som förstår binärt, och de som inte gör det"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taxk för svaret. Har varit inne på Apache hemsida men det fonns hur många olika saker att ankna hem där i från så jag vet ej vilket. Jag tänker köpa ett domän namn i dag och försöka få rätt på det =)....

 

En fråga til är om det går att köra en server i vandliga xp eller man måste hatt ett program för det.

 

Om jag nu gör en mapp som heter elysium och läger hemsidan i den så blir adressen www.elysium.defcom.net tex men hur vet den addresen att det är min data och den mappen den ska lägga ut som hemsida typ lite svårt att förklara min fråga. Eller det måste man göra i ett server program

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan köra en server i XP, det som gör en server till just en server är programvaran.

 

Det är i serverkonfigurationen som du gör dina val när det gäller subdomäner och annat.

 

Du kanske ska prova XAMPP som är en mer "färdig" Apachelösning.

 

http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

 

 

.:Det finns 10 olika typer av människor:.

"De som förstår binärt, och de som inte gör det"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...