Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Volymen

SBGJ

Recommended Posts

Hej.

Hur kan jag finna nummret till volymen datorn

vill ha rätt nummer när jag skall ta bort partitonen.Vill någon hjälpa en stor klantskale.

Ha en bra tid.

SBG.

A7043VMS190

Prova att högerklicka på partitionen och välj egenskaper och om det står något namn där, annars är det bara att lämna den tom i fdisk.

Låt datorn göra jobbet

Hej!

När du startat FDISK så får du först en fråga om du vill använda stöd för stora diskar (dvs FAT32 istället för FAT16). Där svarar du J.

Eftersom du har en NTFS-partition på disken så får du ytterligare en kontrollfråga om hur FDISK ska visa NTFS-partitioner. Svara J där med.

Nu ska du få en meny där du med en siffra anger vad du vill göra. Med det sista alternativet i listan kan du välja vilken volym (vilken hårddisk) du vill göra något med. FDISK startar alltid med med en etta här, det är normalt den disk som sitter monterad som master på den första IDE-kontakten. Har du bara en hårddisk så sitter den där och du behöver inte göra något.

Om du vill ta bort en partition på disken så väljer du den siffra som står vid det alternativet.

Har du disken uppdelad i mer än en partition så måste du ta bort dessa partitioner var för sig. Börja i så fall med den utökade DOS-partitionen och ta sen bort den primära DOS-partitionen.

När du tar bort en partition så får du kontrollfrågor om du verkligen vill göra det. Jag vill minnas att du även måste ange namnet på partitionen för att ytterligare minska risken att man gör ett misstag. Detta namn är det du ser i utforskaren t.ex. Det kan stå t.ex SYSTEM(C:) vid din hårddisk. Då är det ordet SYSTEM som är namnet du tillfrågas om. Du ser det även i FDISK som "Volymnamn" när du väljer alternativet "Visa partitionsinformation".

Har du bara en disk och den bara innehåller en partition så behöver du inte fundera på vad den har för nummer, bara vad du kallat den en gång i tiden när du skapade den.

Nu tror jag du ska kunna ta bort den där NTFS-partionen på disken du vill rensa.

Lycka till!

/a

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...