Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

startmenyn


tk81

Rekommendera Poster

hej

kör och sök har försvunnit från startmenyn vad beror det på och hur gör jag för att få tillbaka dem på startmenyn.

tacksam för svar / therese

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag antar att du har XP och har XP:s startmeny och inte s.k. Klassisk startmeny.

 

Högerklicka på Aktivitetsfältet (listen längst ner) på ett ställe där det inte finns något. Klicka på Egenskaper i den meny som kommer fram. Nu öppnas ett föster Egenskaper för Aktivitetsfältet och Startmenyn. Klicka på fliken Startmenyn. Klicka på knappen Anpassa. Klicka på fliken Avancerat. Där ska du nu se ett fält Objekt på Startmenyn. En bit ner ser du Kommandot Kör. Se till att det finns en bock i rutan framför. På samma sätt hittar du Sök längst ner. Se till att rutan är ibockad. Nu är det bara att klicka OK tills alla fönster stängs.

 

Nu bör Kör och Sök finnas i din startmeny.

 

mvh

 

/a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi

 

Kolla i registret att nedanstående finns

om ej skriv in värdena.

 

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

"NoRun"=dword:00000000

 

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

"NoFind"=dword:00000000

 

 

Mvh

Stenstone

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi

 

Klicka på start och sedan kör, skriv regedit.

Men du har ju inte kör på startmenyn

så öppna istället kommadotolken som finns under tillbehör och skriv regedit.

 

Mvh

Stenstone

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

får upp att den har inaktiverats av administratören och vad jag vet har jag inte gjort det även systemåterställningen är inaktiverad och jag kan inte aktivera den igen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi

 

Prova genom att öppna regedit.exe som finns i windowskatalogen, några andra råd kommer ja ej på nu, men någon annan i forumet kanske kan ge råd.

Mvh

Stenstone

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Du måste logga in som administratör och där sen ändra behörigheterna för det konto du normalt loggar in på. Det är för att ditt konto har begränsade rättigheter som du inte kommer åt Kör och inte heller tillåts köra registereditorn Regedit.

 

Är det kanske inte din egen dator och ägaren har gett dig begränsade behörigheter? I så fall måste du vända dig till den som är administratör på datorn.

 

mvh

 

/a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har XP Pro kan du testa följande;

Öppna kommandotolken och skriv: gpedit.msc –> Enter

Leta upp (du får översätta själv, jag kör engelskt XP):

User Configuration –> Administrative Templates –> Start Menu and Taskbar.

I den högra panelen hittar du ’Remove Search menu from Start Menu’ resp ’Remove Run menu from Start Menu’. Dubbelklicka på dessa och bocka i ’Not Configured’ –> ’Apply’.

Under User Configuration –> Administrative Templates –> System hittar du ’Prevent access to Registry Editing tools’. Gör samma sak där.

Under Computer Configuration –> Administrative Templates –> System –> System Restore gör du sammalunda med ‘Turn off System Restore’.

 

Gör sedan en ordentlig sökning efter virus/malware/spyware...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Om nu tk81 tillåts starta grupprincipeditorn så kan jag nedan bistå med översättning av de engelska termerna i Haakons svar till svensk version.

 

Om de här grupprinciperna verkligen visar sig vara manipulerade så måste man nästan utgå från att ett mycket utstuderat och elakartat program (=virus) ställt om detta. Det är inget man av misstag råkar göra själv. Och som privatanvändare av WinXP Pro så är redigering av grupprinciper verkligen överkurs.

 

I och för sig är alla dessa inställningar möjliga att göra direkt i registret också och skulle rent teoretiskt kunna uppstå om registret skadas, men om det skulle bero på att registret blivit skadat på något annat sätt än avsiktligt för att blockera dessa funktioner så borde mer väsentliga funktioner i Windows också vara utslagna.

 

Nedan Haakons inlägg inkopierat med svenska termerna infogade inom parenteser:

-----------------------------------

Öppna kommandotolken och skriv: gpedit.msc –> Enter

Leta upp (du får översätta själv, jag kör engelskt XP):

 

User Configuration (Användarkonfiguration) –> Administrative Templates (Administrativa mallar) –> Start Menu and Taskbar (Start-menyn och Aktivitetsfältet).

 

I den högra panelen hittar du ’Remove Search menu from Start Menu (Ta bort Sök-menyn från Start-menyn)' resp ’Remove Run menu from Start Menu (Ta bort Kör-menyn från Start-menyn)’. Dubbelklicka på dessa och bocka i ’Not Configured (Inte konfigurerad)’ –> ’Apply (verkställ)’.

 

Under User Configuration (Användarkonfiguration) –> Administrative Templates (Administrativa mallar) –> System (System) hittar du ’Prevent access to Registry Editing tools (Neka åtkomst till verktyg för redigering av registret)’. Gör samma sak där.

 

Under Computer Configuration (Datorkonfiguration) –> Administrative Templates (Administrativa mallar) –> System (System) –> System Restore (Systemåterställning) gör du sammalunda med ‘Turn off System Restore (Inaktivera Systemåterställning)’.

 

Gör sedan en ordentlig sökning efter virus/malware/spyware...

-----------------------------------

 

mvh

 

/a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...