Just nu i M3-nätverket
Jump to content

cd enhet borta

henrik_sjodahl

Recommended Posts

henrik_sjodahl

Hejsan, min cd läsare har försvunnit. Både från den här datorn och enhetshanteraren.

Och när man kollar på hårdvaran så verkar den inte få någon ström. Jag var inne i burken och kollade men allt verkade vara som det skulle. men ändå så ändrade jag ström sladdar och bytte kablar men det hjälpte inte.

Jag var inne i BIOS men där finns den inte heller.

Jag bytte till och med cd läsare men det hjälpte inte heller, så den är inte sönder.

Jag skulle precis göra en ominstallation av xp när jag inte kunde få upp luckan.

Jag hoppas någon vet vad som kan göras.

Hej!

Tydligen ingen som känt sig manad att svara. Vet inte om jag heller kan hjälpa dig, men försöker ändå.

Du har gjort precis de tester man bör göra som första åtgärd i det här fallet.

Eftersom det inte funkade att byta till en annan CD-enhet så borde det vara något problem med spänningsmatningen ändå. Så om du har tillgång till en voltmeter, kolla att det är +12 V i den yttersta (gula) kabeln och +5 v i den andra (röda). De båda svarta i mitten är båda 0 V (jord).

Har du något mer anslutet till den aktuella IDE-kabeln?

Lycka till!

/a

henrik_sjodahl

Har inte tillgång till en voltmeter men testade en annan kontakt men samma fel.

har inget annat koplat till den IDE-Kabeln.

Hej igen!

Eftersom felet tydligen uppstått spontant utan att du varit inne i datorn och "bökat" så tror jag inte det är själva kablaget som spökar.

Då återstår att det antingen skulle vara fel på båda CD-enheterna du testat med, mindre troligt, eller att nätaggregatet inte levererar rätt spänningar.

Har du nån fläkt e.d. som drivs med 12 V och som du kan testa med. Jag misstänker nämligen att nätaggregatet inte ger nån 12 V. Det borde vara fler saker som inte funkar då i och för sig. Men 12 V används inte till så mycket i datorerna numera, det mesta går på 5 V, så det kan vara det som är felet trots allt. Att det inte funkar med en annan av kablarna är inte så märkligt. Saknas 12 V på en kabel så saknas det på de andra också, för det kommer från samma källa inne i nätaggregatet.

I vart fall bör du i första hand försöka reda ut om det är nätaggregatet eller inte.

mvh

/a

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...