Just nu i M3-nätverket
Jump to content

VHS film- till Dator

ead

Recommended Posts

Hej!

Jag undra om det finns nån som har testat flytta över gamla VHS video filmer till Dator, för jag behöver hjälp med en fråga och det är att jag får bilderna till datorn, men de blir svar/vitta bilder (ej färg). Var ligger felet? är det i omvandlaren (USB 2.0 Capture video box) eller i själva grafikkortet i datorn eller nån inställning som saknas. Jag kör Windows XP.

Tacksam för svar

A7043VMS190

Problemet är att alla s-video inte stöder scart, så du får använda komposit sladd i stället, dvs en scart till rca om du har en så kallad A/V ingång på capture video boxen.

Låt datorn göra jobbet

Hej!

Jag är inte säkert att boxen har A/V ingång, boxen är en USB 2.0 Video Capture Box köpte jag på Kjell & compane för 699:- som har s-video och rca ho gul.

A7043VMS190

Prova och skaffa en sådan sladd då, den finns på clasohlson för ca 59 spänn, den består av en scart i ena änden och en rca + en 3.5 mm ljudplugg i den andra änden.

Finns även med andra ljudkontakter.

Den gula rcan är antagligen en kompositingång.

Låt datorn göra jobbet

[inlägget ändrat 2006-07-11 11:27:18 av A7043VMS190]

A7043VMS190

Har du kollat noga i programvaran att det inte finns A/V som val.

Låt datorn göra jobbet

De ingångar som finns är i form av rca bara.En svart (S-VHS) och en gul ho samt separat ljud kabel som följer med.

A7043VMS190

Jag menar att om du kopplat den gula rca till scart på videon, så måste du kanske göra inställningar i programmet så att du använder kompositingången, att du klickar på A/V.För du måste väl ändå ha alternativen S-video och A/V.

Låt datorn göra jobbet

Stämmer inställningen var ej korrekt,nu får jag färg bilder, men de är lite fördröjda. Är det nån inställning eller själva infångnings programmet som är orsaken.

A7043VMS190

Beroende på vad du har för datorkraft så får du prova dej fram vad din dator klarar av, jag antar att du kan välja mellan mpeg 1, mpeg 2, avi, dvd, och olika bitrate, själv använder jag dvd och 8000000 bitrate, men då har jag en amd x2 4600+ och ändå så hackar det lite ibland.

Låt datorn göra jobbet

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...