Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bränna viss typ av skivor fungerar ej längre

Jopet^

Recommended Posts

Har brännt cirka 50stycken Memorex CD-R 52x Multi Speed tidigare med min brännare NEC 3500-A, men nu så vägrar den att bränna dessa skivor, står att "skiva som krävs = cd-r/rw skiva i brännaren = cd-r". Har uppdaterat brännarprogrammet samt provat ett annat brännarprogram och windows inbyggda bränanrprogram. Bränner exempelvis Sony CD-R utan problem (dock inte i full hastighet, verkar också vara något fel?). Inget fel på Memorex skivorna eftersom att de fungerar att bränna på i laptopen. Någon som vet vad problemet kan vara och hur man lättast löser detta?

[inlägget ändrat 2006-05-30 18:03:34 av Jopet^]

Orginalfirmware finns här: http://www.de.nec.de/softwareoverview2.php/id/1333

Annars kan du ladda ner firmware från denna sida som även har regionsfria firmware. http://forum.rpc1.org/dl_firmware.php?download_id=1904

/*---------------------------------------*/

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

Står att man kan uppdatera från "You can update from FW version

2.16, 2.17, 2.18, 2.19 and 2.1B.", när jag kollar i Nero så har jag version 2.86, när jag provar att dubbelklicka på .exe filen som ligger i firmwaren så står det "Target NEC ND-3500A is not found correctly". (kör ej i felsäkert läge, men det ska ju itne spela någon roll), står att man ska hålla på och ändra den till master osv men det verkar för krångligt för att uppdatera firmwaren.

Uppdaterade firmwaren till 2.88 via länken http://forum.rpc1.org/dl_firmware.php?download_id=1904 , trots det bränner den inte på Memorex skivorna?

//Jopet

[inlägget ändrat 2006-05-30 18:49:56 av Jopet^]

Har läst om ett antal möjliga lösningar till ditt problem.

1. Använd senaste versionen av Nero

2. Ställ in brännaren i UDMA2-läge

3. Använd Microsoft IDE-drivrutiner

4. Sätt DVD-regionen på brännaren

5. Använd andra IDE-kablar

Läs mer här: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=145165

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

1. Använd senaste versionen av Nero (har absolut senaste)

2. Ställ in brännaren i UDMA2-läge

(vet ej vad det är :P)

3. Använd Microsoft IDE-drivrutiner

(används)

4. Sätt DVD-regionen på brännaren

(just nu ingen region vald)

5. Använd andra IDE-kablar

(inga fel på kablarna)

Men om man ska sätta regionen till exempelvis region 2 (Sverige) så är man ju "låst" till det, för att man får endast göra 5 ändringar mellan regioner på läsaren. Tror endå inte att det är där problemet ligger, eftersom den bränner andra CD-R och CS-RW skivor samt även andra DVD-R skivor utan problem. Eller är det någon annan som fått lov att ändra regionen till något speciellt för att endast en viss skiva ska kunnas bränna?

//Jopet

du gör så här gå till enhetshanteraren avinstalera all idekanaler.starta om hittar ny maskinvara sen funkar det nog.windows tror att det är nåt fel och drar ner hastigheten.jag gjorde så med min nec.sen funkar det.fick tipser i min dator affär.

Tipset att ändra region kommer från länken jag postade tidigare. Varför det gör någon skillnad att ändra den vet jag ej. Om du kör med en regionsfri firmware skall du kunna byta hur många gånger som helst.

Vilka IDE kanaler ska jag avinstallera, båda DVD-läsaren och NEC DVD-Brännaren alltså? Så man avinstallerar dom så hittar windows dom på nytt när man startar om?

//Jopet

Provade att avinstallera brännaren och låta windows installera den på nytt efter omstart, trots det har jag fortfarande samma problem.

//Jopet

Dom Du Skall Avinstalera Är IDE ATA/ATAPI-Styrenheter.Tryck På Plustecknet Så Avinsall.All Däd Under Starta Om Så Funkar Det.

Primär IDE-kanal

Primär IDE-kanal

Sekundär IDE-kanal

Sekundär IDE-kanal

Standard-Dual Channel PCI IDE-Styrenhet

Standard-Dual Channel PCI IDE-Styrenhet

Tycker det låter ltie konstigt att man sak behöva ta bort alla dessa för att en viss skiva ska fungera, exempelvis DVD+r och TDK CD-RW och Sony CD-R fungerar, men är detta lösningen för att få Memorex 52x Multispeed att "återigen" fungera vid bränning?

//Jopet

Har du prövat att ställa in regionen?

Ställt in region, men fungerar endå inte, fårväl bränna de skivorna på laptopen istället.

//Jopet

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...