Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ram Mhz

akabakabla

Recommended Posts

akabakabla

Goddagens

Jag har i dagsläget endast 256mb DDR Ram, och tänkte att det ver dags att uppgradera med 512 extra.

Mitt nuvarande minne är på 333Mhz, men det minnet jag tänkt uppgradera med är 400Mhz. Så då undrar jag om det är möjligt att blanda 333Mhz & 400Mhz minnen..?

Svara endast om du är säker på din sak. Inga "kanske" eller "Det bör gå".

Tack för svar.

//Andreas

Wesslan_support

Jo det fungerar bra, men det kommer inte bli snabbare än den lägre hastigheten på dem.

Bästa är ju trots allt att köpa minnen av samma typ och då i ditt fall köpa 2 * 512 Pc3200 DDR SDRAM.

//ww

---

The true world

http://my-osp.blogspot.com

Wesslan

God morgon!

Minnet du ska köpa måste stödjas av ditt moderkort. Kolla därför i manualen till ditt moderkort vilka minnen som just ditt moderkort stödjer. (Har du inte kvar manualen kan du gå in på hemsidan hos din moderkortstillverkare och söka upp infot där.)

Samtidigt kan du kolla upp hur mycket minne du maximalt kan använda med ditt moderkort och hur stora minnena maximalt kan vara.

I princip kan du blanda olika hastigheter på dina minneskort. (Dock kommer datorn att köra enligt det långsammaste minnet.) Men ju fler faktorer som skiljer mellan de olika minneskorten desto större är risken att det inte fungerar. Blandar du således olika hastigheter, olika CL-värden och olika märken kommer alltså risken att öka att det inte fungerar så bra. (Att du blandar olika storlekar spelar dock ingen roll.)

Tyvärr kan jag inte med gott samvete säga ett klart ja eller nej på din fråga. Men om du läser vad jag har skrivit här ovanför så kan du ju själv dra en slutsats.

(Vill du vara så säker som möjligt på att det ska fungera så tycker jag att du köper ett 333 MHz-minne med samma CL-värde och av samma tillverkare av minneskortet som du redan har.)

Dessutom rekommenderar jag absolut att du använder ett antistatarmband när du hanterar minneskort, eftersom de är känsliga för statiskt elektricitet.!!

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...