Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkopling till internet


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

Jag har 4 datorer som koplades via en D-link 8 Gig och det är bara den dator som jag starta internet med som kan anslutar sig men inte andra . Om jag stänger den som uppkoplat och öppna en annan datorn blir den sista som är inkoplat. Hur kan jag lösa det för att alla datorer ska anslutar sig till internet. Jag har telia och jag erhåll en automatiska ip och dns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är D-link ”8 Gig” en router?

Har du bara en ip-adress så måste du ha en bredbandsdelare (router) för att kunna ansluta dig till internet med flera datorer samtidigt. (Om du kan få flera ip-adresser så tror jag du ska kunna klara dig med bara en switch, men annars så måste du som sagt ha en router.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej och tack för svaret.Jag har en switch med 8 port , jag har försökt att kopla 5 datorer via den men går ej , nu använde jag en rout och det gick bra att kopla 4 datorer och surva samtidigt . Jag har problem att kopla en till dator vad ska jag göra. Finns det en rout med 8 port eller går det att kopla 2 router som har var sin 4 port.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan köpa till en extra router som du kopplar in i din nuvarande. Du kan läsa lite om det här: http://www.grc.com/nat/nat.htm .

Alternativet att ha en router med fler portar är också möjligt. (Men se ovanstående länk så ser du hur du kan öka säkerheten i ditt nät, om du vill, med flera routrar.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Odalbonden

Anslut den switch du först hade till en av utgångarna på routern. Då splittrar du upp den utgången till 7 nya. Dessutom har du 3 lediga på routern Det ger dig totalt 10 anslutningsmöjligheter.

 

/a

 

[inlägget ändrat 2006-05-17 23:11:56 av Odalbonden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...