Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Framtidssäker dator?

mats clinth

Recommended Posts

mats clinth

Hej! Köpte en dator i februari som innehåller en intel P4-3,0gHz(800) processor, 1gB ramminne, 128MB ATI grafikkort och en hårddisk på 160 GB som jag har byggt ut till 610GB. Jag tycker redan att den har blivit seg och skulle vilja byta ut vissa saker iden. Jag laddar hem tunga filer konstant och brännaren går ofta CPU,n går för högtryck och ska man göra något mer så är det väldigt trögt. Jag kan inte lyssna på musik samtidigt tex. Min fråga är vad är bäst att byta ut. Mera ramminne 2GB tex och ett bättre grafikkort. Behöver jag byta cpu? I så fall vill jag inte satsa på dyra Intel utan hellre Athlon med dubbla kärnor, då måste jag också byta moderkort (vilket är bäst). Jag tänker investera i D-links nya DSM-520 som kan ta emot HD ready sändningar till tv och då går det väl åt en del processorkraft?. Rörigt det här, jag vill helt enkelt veta vilken nivå man bör ligga på för att allt ska flyta på hur mycket man än belastar.

Tacksam föt tips och vänliga hälsningar Mats Clinth

Defragmenterat hårddisken?

Högerklicka på C:, välj egenskaper, verktyg, defragmentera

Har du Windows på snabbaste hårddisken?

Har du både 5400 och 7200varvare bör du ha operativsystemet och programmen på en 7200varvare och helst på en egen partition.

Det är två saker som kan påverka prestandan rätt mkt.

mats clinth

Jag har defragmenterat hårdisken tagit bort alla "onödiga filer och skräp" Jag har windows på snabbaste disken med en egen partition

men du ser ju mycket minne som används, då är det ju inte svårt att avgöra om det är problemet

Istället för att uppgradera hela tiden tycker jag att du lägger pengarna på en dator till. Kanske med delarna du byter ut? Gör ett enkelt nätverk istället. Jag har en stationär dator med tråd och en billig bärbar trådlöst. Det fungerar hur bra som helst.

EmilDenStore

Jag förmodar att du har en P4 utan HTT (Hyper Treading Technology eller ngt i den stilen). Denna funktion gör att processorn kan göra flera beräkningat samtidigt. Det verkar dock lite onödigt att köpa en sådan processor när det finns dubbelkärniga. EMn som sagt var, köp gärna AMD. Din dator är ju jättebra i övrigt så det är nog processorn eller hårddisken (!) som kan vara flaskhalsen.

Lycka till.

-------------------------------------------------------------------

Living Is Easy With Eyes Closed

mats clinth

Jag är inne på samma ide har ringt och beställt en dubbelkärnad Amd idag och ett nytt moderkort så ska det väl bli fart på skrället.Intelprocessorn hade nog ett par år på nacken. När jag kollade specen var det inga värden som fick mig att direkt höja på ögonbrynen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...