Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Jordad kontakt

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Undrar om det är av vikt att datorn måste vara el-ansluten med jordad el-kontakt.

Har haft dator i 3 år (utan jord), den har flera gånger havererat, allt har blivit utbytt, bl.a. flera moderkort osv.

Eller har det ingen betydelse?

Kan ha betydelse.

Har du provat byta nätaggregat?

Om moderkortet gått sönder flera gånger så kan det vara pga trasigt nätaggregat.

Du skulle kunna koppla in ett högspänningsskydd mellan det ogjordade uttaget och datorn så du minskar risken för spikar.

Hejsan

Det är ju jättesvårt att veta.

Jag kan bara bidra med att jag är inne på min tredje dator som är ansluten med ojordat uttag och ingen av dom har pajat. Dom har skrotats av åldersskäl.

Tilläggas bör kanske, att jag brukar dra ur kontakten när det är risk för åska..

Annars brukar datorn stå på dygnet runt.

Guest idgadmin

Nätaggregatet är bytt två ggr, dessutom drar jag alltid ur kontakten på kvällarna, har ett överspänningsskydd som tar ev. spikar och så fort det åskar är kontakten ur.

Förståsigpåare i bekantskapskretsen har sagt "du måste ju ha jordat".

Guest ollemunter

Hej!

Det är inte hälsosamt att sitta vid en dator som är ojordad. Jag märkte det, då den första datorn kom in i huset 1997 och det inte fanns nåt uttag till jordkontakt som passade. Efter något år så började det kännas lite brännande i ansiktet och är man känslig för el så märks sånt här snart. Då jag kollade magnetfältet runt datorn så satt vi mitt i och det har jag märkt nu när datorerna 2st är anslutna till jord, att magnetfältet är obefintligt framför skärmarna och den trötthet i ögnen som fanns på den gamla tiden inte finns längre. Alltså så måste det var bättre att vara ansluten till ett jordat uttag. Men det här är det ju också många som inte tror på. Kolla magnetfältet med en sån där manick som man kollar var strömmen går i väggen, så man inte spikar i kablarna.

Olle

Guest idgadmin

Har nu kollat med en sk "manick", den ger utslag ca. 1 cm från bildskärmen. Den tänds också när den ligger på höljet runt datorn. Om den visar magnetfältet runt om så är det då obetydlig strålning. Men jag har en brännande känsla på höger sida av ansiktet, vilket ändå kan tyda på en ev. påverkan.

nicklas hagelin

kolla nätagregatet.

o ha inte datan på när det åskar så ska du se att den inte pajar.

vad gäller dina brännade känslor..

så är det väl enkelt att sätta in ett jordat uttag..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...