Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

¿3Dfx Glide?


PontusWicksell

Rekommendera Poster

PontusWicksell

Hej jag haver en fråga angående grafikkort. Jo det är så att jag tänker införskaffa mig ett nytt sådant. Nu sitter jag på ett Voodoo 3 och kan således använda stöd som Direct3D, OpenGL och ”3Dfx”Glide. Nu är det ju så att 3Dfx lagt ned och övertagits av nVidia. 3Dfx var ju de ända tillverkarna som gjorde kort med stöd för Glide. Många av de program och spel jag har kräver just Glide och inget och de flesta fungerar mycket bättre med Glide än t.ex. OpenGL. Har några andra tillverkare tagit över och således nu gör kort för Glide? Har nVidias GeForce kort stöd för Glide? Jag måste bara ha ett kort som klarar Glide även om det innebär att jag alltid måste håll kvar vid mitt Voodoo. Om det finns någon korttillverkare eller emulering som fungerar bra med Glide så skulle jag glädjas av ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de flesta fungerar mycket bättre med Glide än t.ex. OpenGL.

 

Trams, det är kortets drivrutiner som inte klarar OpenGL på korrekt sätt..

 

..ett Geforce-kort, med OpenGLide eller liknande wrapper fungerar finfint för mig iaf... om man nu har några antika GLide-spel liggandes.. ;)

 

Dessutom klarar Voodoo-korten knappt av OpenGL - ICD'n kom aldrig ur betastadiet vad jag vet...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PontusWicksell

Ledsen grappen ” kortets drivrutiner” jag haver även ett Riva TNT 2 och ett Rage på en annan av mina datorer samt så spelar jag ca: en gång i veckan med mina vänner och de har bla. TNT, Geforce, Geforce 2mx, Geforce 2 delux, Rage, G400 m.m. Av den erfarenhet det giver mig så är Glide det absolut bäst fungerande, samt det som ger bäst grafik ”färger, effekter m.m.”. Även i en del CAD och 3D program fungerar det bättre. När mina vänner ej kan köra Diablo 2, Unreal Tornament, Earth 2150, GL Quake, AvP, Delta Force Land Warrior felfritt eller över huvud taget få i gång dem med Direct 3D eller OpenGL så har jag aldrig stött på problem. Evigt letande efter Patcher som ändå ej fungerar särskilt bra är ett återkommande faktum. Det enda spel som inte fungerar utan för mig Patch är Giant samt med Voodoo kortet medföljande Motorhead. Vist Voodoot är segt och Refresh Raten är kanske inte så hög men kortet är även det som gör att datorn slipper jobba mest av de kort jag prövat. Voodoo korten var överlägsna fram till 2:an sedan blev de skit, långsamma och föråldrade men Glide är fortfarande vida överlägset OpenGL. Det var ju det som över huvud taget fick 3Dfx att existera så länge som det gjorde. Säg ett Unreal baserat spel (t.ex. Rune, Deuse Ex) som fungerar bättre med OpenGL? Eller ta Diablo 2 har det stöd för OpenGL? Nej, visserligen har dessa båda ganska bra stöd för Direct3D men ej lika bra fungerande som Glide. Där till hör att när du använder Direct3D så förlorar du mycket dator prestanda samt ofta en del effekter. Men när väl OpenGL är det enda alternativet eller i andra fal då det fungerar bra så vist nöjer jag mig med det för OpenGL är inte alls dåligt, men när det går eller kräver att man har Glide så vill jag använda det. Åtminstone vill jag ha den möjligheten då det fortfarande utvecklas många spel med stöd för Glide.

 

Faktum kvarstår likså min fråga vet någon om tillverkningen av kort gjorda för Glide fortfarande existerar och vart man då kan få tag på sådana kort, vad de heter m.m.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även i en del CAD och 3D program fungerar det bättre

 

Hoho. Det finns inte ett 3D-program i världen som stöder GLide mig veterligen. GLide tillåter juh inte ens ett fönster i 3D, bara fullskärm - om du inte använder 3DFX betaICD för OpenGL (som då är seg som sirap och saknar fullgott stöd för OpenGL iaf).

 

GLide är ett spel-API som kan liknas vid en liten, liten deluppsättning av OpenGL, utvecklat av och för 3DFX enbart då det på den tiden (voodoo1) inte ansågs lika underhållande att utveckla för Direct3D (som då sög) eller OpenGL (få konsumentpriskort som hade drivrutiner). Men varför hålla fast vid en icke-standard som har enorma brister i dagsläget?

 

Säg ett Unreal baserat spel

 

Ett bra undantag - men det beror juh på att Unreal aldrig utvecklades för OpenGL alls - dock för Direct3D, vilket fungerar utmärkt.

 

Voodoo korten var överlägsna fram till 2:an sedan blev de skit,

 

Nja, redan med Voodoo2 uppträdde alla bristerna i hårdvaran alltför markant, endast spel klarade det av, och endast i 16bitars färgdjup. Voodoo3 var samma grej, allt såg/ser för jävligt ut, texturupplösningen var/är extremt begränsad, korten klarade/klarar bara av fullskärmslägen och så vidare... nej, Voodoo-kort med Glide kan vi glömma. Om någon utvecklade Glide för andra kretsar kunde det vara något då Glide _på sin tid_ var jäkligt elegant och simpelt att utveckla med. Men idag har det i princip tappat all mening...

 

Faktum kvarstår likså min fråga vet någon om tillverkningen av kort gjorda för Glide fortfarande existerar

 

Vi pratar "monopol" här, du får väl skaffa dig ett Voodoo-kort igen.

 

Men det finns inget som talar för Glide alls idag, hälften av dina påståenden avfärdar jag som total bullshit utan vidare ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PontusWicksell

 

Va nej självklart är Direct 3D och OpenGL vanligare till 3D program men även tyngre. Finns även ganska ofta Glide patchar att dra hem men sorgligt nog ganska buggiga. Glide är ju som sagt en förenklad och snabbare version av OpenGL gjord för spel med en hel del till-lägg just för sådana. Men då det inte är lika tung som OpenGL så ger den även mer prestanda och i många spel och program. Ibland även bättre grafik då spelen är utvecklade att i första hand använda Glide och då OpenGL ger efekter som t.ex. att genomskinliga texturer blir solida, ljuset blir i fel färger m.m. Glide tillåter fönster i allra högsta grad dock ej tidigare versioner och jag haver ej känt någon defekt av nedsatt prestanda.

Jag haver ej något emot OpenGL då ju det som sagt är mer fullständigt än Glide men eftersom det fortfarande kommer nya titlar som är utvecklade för Glide och till och med saknar OpenGL stöd så vill jag ha ett kort för Glide. Men vist så vill även jag att Glide (även Direct3D) så småningom ska avvecklas så att man endast haver en standard men tills det inte finns tillräckligt kraftiga kort för att emulera Glide så borde de göra kort med Glide stöd. Haver aldrig hävdat att vidare utveckling av spel till Glide eller vidare utveckling av själva Glide vore min vilja. Dock kanske de borde utveckla en bantad version av OpenGL då det som sagt är ganska tungt.

Jag vet ett kort som klarar Glide: DIAMOND FIRE GL 1 AGP 32 MB. Men eftersom prislappen ligger på ca: 9 000 så vore att annat kort att föredra.

 

Säg mig EN sak (gärna flera saker) som är ”bullshit”? Vist säkerligen kan ja ha fel angående något men fan inte mer.

 

P.S. Unreal ”originalet” går bara att köra i Glide och då endast med ett riktigt Voodoo, ett Banshee fungerar ej. Tornament, Rune m.m. som körs i Direct 3D förlorar många effekter t.ex. ibland genomskinlighet, ljus, dynamiskt ljus, skuggor, texturer m.m.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V2 var då det kom enl min mening det definitiva lyftet för 3d lir på pc. MEN, utvecklingen går framåt, faktiskt, och Glide är gammalt och ser faktiskt för taskigt ut. Jämför med ett gf2 eller senare, så ser det förjävligt ut ;) Klart, vill man bara lira spel som kom under V1/V2 tiden, så är det väl optimalt att köra Glide..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...