Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Imacfunderingar

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Hej!

Jag har haft PC i fyra år nu och blev "förälskad" i en Imac som jag såg i en datoraffär. Priset och sådär är inget problem, däremot är mina PC-program problem. Har hört att det finns Windowsemulatorer som gör att man kan köra Windowsprogram i Macmiljö. Stämmer det? Var får man tag på det?

Sedan har jag en skrivare och scanner, båda till PC. Scannern och skrivaren går båda till LPT1-porten på PC:n. Man kopplar bara skrivaren till scannerns LPT-kontakt och scannern till PC:ns LPT1-port. Hur är det med Macen? Finns där något liknande LPT-1 eller vad det heter i Macmiljön?

Internet har jag och det är via kabel. Har checkat Imacen, men hittade inga liknande nätverksmöjligheter som PC. Kollade specifikationerna på en onlineaffär på nätet. På PC:n kopplar man in kabelmodemet via sådan här nätverkssladd av TP-typ. I PC:n sitter också ett nätverkskort. Hur fungerar det i Macmiljön?

Många frågor, men så blir det när man bara haft PC i fyra år. Vore kul att få svar och tips!

/Stefan.E

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

Alla moderna Macar har två typer av anslutningar: USB och Firewire, en eller två portar vardera beroende på modell.

Om din skrivare och scanner har USB-portar så kommer det antagligen att fungera. Kolla på tillverkarens hemsida efter drivrutiner.

Men om grejorna inte har USB-portar kommer det inte att fungera. Fast å andra sidan får man en scanner för under 1 500 kr idag och skrivare är också extremt billiga.

Köp en Epson-, HP- eller Canon-skrivare när Onoff eller City Stormakrnad har utförsäljning. Jag har en Epson och den är jättebra.

Du kan ju alltid sälja pc-grejorna eller använda dem med din Windows-burk.

Virtual PC 4.x funkar men det är smartare att skaffa riktiga Mac-program. Vilka typer av program behöver du för att vara produktiv? Vilka pc-program tänkte du behålla? Det vore intressant att höra.

Gunnar Dahlström

Det finns windows emulatorer (Virtual PC är en) men tänk på att programmen går betydligt långsamare.

Mac'ar har inga Parallela (LPT) portar eller Seriella (COM) portar utan använder USB istället, klarar inte din skrivar och skanner USB så är det kört!

Moderna Macar har Ethernet inbygt (eller går att köpa till) med TP interface. Så nätverksanslutningen är det inga problem med.

Problemet verkar vara din skrivar och skanner plus att dina PC program inte fungerar utan en Windows emulator (alla PC program fungerar inte i emulatorerna, speciellt inte spel).

//GunnarD

Stefan Eklinder

Staffan Kjell!

Intressanta tips!

Min skrivare och scanner har inte USB portar. Skrivaren köptes för hm, fyra år sedan och scannern för tre år sedan, så att det är gamla prylar i datorvärlden. Trots det fungerar de bra till min PC som är ett år gammal. Det är ett hemmabygge, alltså ingen märkesdator.

Vilka typer av program behöver du för att vara produktiv? Vilka pc-program tänkte du behålla? Det vore intressant att höra.

Tja, jag har Lotus WordPro96 som jag älskar när jag skapar mina skrivna dokument. De fick jag med min gamla IBM Aptiva som köptes 1997. Sedan är där också med databas- och kalkylprogram vilka också är suveräna. Sedan har jag Paint Shop Pro version 5, som jag använder till mina kreativa sidor. Läser in bilder och laddar in bilder från min digitalkamera till datorn.

Programmering lockade för några år sedan, så att jag har också Visual Basic stående i bokhyllan.

Ja, så det är en hel del jag har samlat på mig.

/Stefan.E

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

Stefan Eklinder

Gunnar Dahlström!

Problemet verkar vara din skrivar och skanner plus att dina PC program inte fungerar utan en Windows emulator (alla PC program fungerar inte i emulatorerna, speciellt inte spel).

Hm, spel har jag inga. Men i tråden ovan nämner jag en hel del PC-program som jag tänker ta med mig över till Macen eventuellt. Fast det verkar som om jag får skaffa ny programvara till min blivande Imac. Inget kul att köra program i snigelfart :)

/Stefan.E

P.Munroe

Hej Stefan!

Personligen tycker jag att en riktig pc, även om den är fyra år gammal, är ett betydligt bättre alternativ än Virtual PC som ju är en emulator och därför rätt ordentligt resurskrävande. VPC är långsamt. Kul att testa men jobbigt att arbeta i.

Varför inte behålla pc:n och köpa en iMac, iBook eller en Power Mac också! (Fast jag skulle nog vänta tills Apples nya Unix-baserase system Mac OS X blivit riktigt klart.)

Nej, om man har Mac är det bättre att använda riktiga Mac-program. Jag är nästan säker på att AppleWorks följer med iMac och Cube, och det brukar också följa med MacLink Plus, ett program från DataViz som kan konvertera mellan olika filformat. Det finns också en proffigare variant att köpa som kan lite mer.

Fast den enklaste lösningen är kanske att spara alla dina Lotus WordPro96-dokument i RTF-format på pc-burken och sedan konvertera dem automatiskt med den lilla AppleScript-droplet för AppleWorks som ligger i Applications (Mac OS 9): AppleWorks 5 (eller 6.x beroende på vilken version du har): AppleWorks Manus: Konvertera dokument.

Du släpper bara RTF- eller textfiler på filen Konvertera dokument och pluff så är det klart! (Nästan alla ordbehandlare kan som bekant läsa RTF.)

Paint Shop Pro är ett himla bra program som tyvärr inte finns till Mac. Men däremot finns utmärkta GraphicConverter och förstås Photoshop för den som har en massa pengar på banken.

GraphicConverter är ett billigt shareware-program och fungerar numera även i Mac OS X, och dessutom har The Gimp (som tidigare bara fanns för Linux) släppts för Mac.

Men GC är nog ett bra val för dig.

Visual Basic finns inte för Mac (tror jag) men däremot Real Basic som också är mycket trevligt. Kolla på Internet!

När det gäller dina hårdvarugrejor så finns det visserligen adaptrar men de kostar nästan lika mycket som en ny scanner eller skrivare. Behåll prylarna ihop med pc:n eller sälj hela rasket till någon som har lägre krav.

Som Gunnar Dahlström mycket riktigt skrev så kommer du inte att ha några som helst problem med att ansluta en iMac, iBook eller PowerMac till bredbandsnätet. Alla moderna Macar har Ethernet inbyggt.

Om din bredbandsleverantör använder DHCP går du bara till Apple-menyn: Inställningar: TCP/IP och väljer Ehernet samt Använder DHCP-server. (Det kan stå något liknade - jag har amerikanskt Mac OS så jag vet inte så noga vad det heter i ett svenskt system.)

I annat fall väljer du Ethernet, Manuelt och skriver in IP-adress, subnätmask, routeradress och namnserveradress (DNS). Sökdomän behöver normalt inte anges.

Lycka till! Återkom gärna med kommentarer.

[inlägget ändrat 2001-07-15 13:23:40 av Staffan Kjell]

Stefan Eklinder

Staffan Kjell!

Personligen tycker jag att en riktig pc, även om den är fyra år gammal,

Intressant läsning, men min hemmabyggda PC är ett år gammal. Du skrev kanske fel, inte vet jag. Skrivaren är fyra år däremot. :)

...är ett betydligt bättre alternativ än Virtual PC som ju är en emulator och därför rätt ordentligt resurskrävande. VPC är långsamt. Kul att testa men jobbigt att arbeta i.

Jo, jag förstod nästan det av Gunnar Dahlströms inlägg i Imacdebatten. Det kan inte precis vara så kul att jobba i program som går i snigelfart.

Fast den enklaste lösningen är kanske att spara alla dina Lotus WordPro96-dokument i RTF-format på pc-burken och sedan konvertera dem automatiskt med den lilla AppleScript-droplet för AppleWorks som ligger i Applications (Mac OS 9): AppleWorks 5 (eller 6.x beroende på vilken version du har): AppleWorks Manus: Konvertera dokument.

Tack för tipset! En del av mina WordPro96-dokument innehåller ramar och sådär också, men det sväljer kanske AppleWorks. AppleWorks kanske också har funktionen där man kan skapa ramar för att bland annat lägga in bilder.

Varför inte behålla pc:n och köpa en iMac, iBook eller en Power Mac också! (Fast jag skulle nog vänta tills Apples nya Unix-baserase system Mac OS X blivit riktigt klart.)

Nädå, jag har inga planer på att göra mig av med min PC. Skulle vara kul att köra nätverk Imac och PC. Får kanske skaffa ett större skrivbord eller snickra ihop någon extra skrivbordsplatta med ben. :)

Lite kreativa saker på Imacen och lite allmänna saker på PC:n. Suveränt!

/Stefan.E

P.Munroe

OK, jag läste fel, det kanske var din gamla IBM Aptiva som jag gick och grunnade på.

Visst! Både Mac och pc. Det är precis vad jag ska skaffa mig. Datorer är billiga numera. Konsumtionsvaror.

Jag höll också på att köpa en Aptiva en gång, främst på grund av att det följde med en hel skrälldus med bra program, men det blev en bärbar Toshiba, sedan en Power Mac 6500 (som jag sålde efter ett tag på grund av att bildskärmskortet och skärmen var helt hopplösa), därefter en blåvit Power Mac G3 som går som ett skållat troll.

Med tiden blir det dags för en ny Power Mac eller en iBook och en bärbar pc. Jag vill ha grejor som verkligen fungerar. Fast jag köper ingen ny Mac förrän Mac OS X är ordentligt etablerat och installerat på alla Macar. Ingen pc heller än på ett tag.

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, legendarisk filmkritiker på Chicago Sun-Times

[inlägget ändrat 2001-07-15 22:16:28 av Staffan Kjell]

Stefan Eklinder

Staffan Kjell

Jag höll också på att köpa en Aptiva en gång, främst på grund av att...

Jag köpte Aptivan för att de använde IBM i skolan där jag gick. Tänkte att då måste det vara en bra dator när skolan köper in IBM och använder det i sin datorpark.

Datorer är billiga numera. Konsumtionsvaror.

Ja, de är billiga. Synd bara att utvecklingen av datorerna går i en sådan rasande fart. Man hinner knappt med att köpa en dator förrän den är "gammal". Att bygga själv är också skoj. Vet inte om det går att bygga sig en egen Mac. Tja, det gör det säkert i och för sig. Man får satsa på Macsaker då istället. Vet att det finns hårddiskar som är avsedda för Mac och några är både PC/Mac. Imac är kanske svårt att bygga själv förstås :)

Power Mac är också grymt snygga, tycker jag. G4:an ser väldigt snygg ut.

Mac OS:et är det stabilt eller? Det var kanske du som skrev att det var lite temperamentsfullt i någon tråd där vi diskuterade Linux, tror jag. Med stabilt menar jag om det är mindre kraschbenäget än Windows. Måste man hålla på och installera om det för jämnan som typ Windows? Kul att veta!

/Stefan.E

P.Munroe

IBM gör bra grejor. Deras bärbara datorer är smart konstruerade och håller hög klass. Synd bara att de använder Windows. :(

Fast Apples bärbara datorer är bättre, särskilt Powerbook G4 och iBook som båda har fått mycket bra kritik i datorpressen.

Ja, man hinner knappt få av tejpen på kartongen förrän datorn har blivit omodern... Men det är sånt man får ta.

Moderna Macar har exakt samma hårddiskar som pc. Macen använder IDE, eller ATA som det egentligen heter. Även iMac och iBook. (Äldre Macar hade scsi-hårddiskar och dito cd-rom-spelare, precis som arbetsstationer från Sun, HP och IBM.)

Interna CD-ROM- och CD-brännare för Mac följer samma standard som pc. ATAPI. Det är oftast bara att köpa en billig pc-brännare eller hd och ploppa in den i Macen. Nemas problemas.

Att bygga en egen Mac blir emellertid svårt såvida du inte har två Macar, plockar "liksdelar" mellan dem och totar ihop en Frankentosh (Macinstein). Macabert. ;)

Men det går. Du behöver en låda, ett moderkort, PCI-enheter mm. Fast vad skulle det vara för poäng med det? Bättre att köpa nytt.

Jo, Power Mac G4 är snygg. Men vänta till Macworld Expo i New York på onsdag då Apple förmodligen släpper nya modeller. Spännande!

Mac OS 9.1 är stabilt på samma sätt som Windows 98 och ME är stabila, men inte jämfört med Mac OS X eller Windows 2000.

9.1 funkar bra. Jag lovar - du behöver inte hålla på och installera om systemet. Du installerar det ordentligt en gång och sedan rullar det bara på.

Mac OS X kommer förstås att bli ännu bättre och framför allt enormt stabilt.

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, legendarisk filmkritiker på Chicago Sun-Times

[inlägget ändrat 2001-07-16 15:16:17 av Staffan Kjell]

Stefan Eklinder

Men det går. Du behöver en låda, ett moderkort, PCI-enheter mm. Fast vad skulle det vara för poäng med det? Bättre att köpa nytt.

Ja, det är klart! Fast bygger man själv så vet man exakt vad man har. Köper du färdigt så vet du inte mer än det som står i manualen till datorn. :) Det blir också lite knepigt att byta ut prylar i datorn, eftersom du sitter fast i datortillverkarens tekniska lösningar.

Ooops! Det var inte datorbygge vi diskuterade :)

Skönt att höra att Mac OS:et är stabilt. Något OS man kan våga lita på verkar det som. ;)

Tack för alla matnyttiga tips, Staffan. Verkligen intressant att läsa! Kommer du på fler så är du välkommen!

/Stefan.E

P.Munroe

Men var ska du få tag på ett nytt moderkort till Mac? Tyvärr går inte det eftersom Apple vill sälja datorer och lösningar, inte lösa komponenter.

Annars vore det väl inga problem. Du kan köpa en hårddisk, cd-rw, minneskretsar, bildskärm, tangentbord, mus, nätdel och låda i närmsta pc-buktik.

Det enda som skiljer en Mac från en pc idag är två saker:

1. Moderkortet. Macens moderkort har en annan arkitektur än pc och är byggd kring PowerPC-processorer från IBM eller Motorola.

Det vore underbart om man kunde köpa Mac-moderkort med plats för en, två eller fyra PowerPC G4-processorer!

2. Operativsystemet. Macarna använder Mac OS 9.x eller Mac OS X, inte Windows i någon form. Systemet kan man köpa i handeln eller beställa från en Mac-återförsäljare.

Dessutom kan du mycket väl (och dessutom helt gratis) installera Linux på din Mac.

Det finns flera olika distributioner för PPC-maskiner: LinuxPPC, SuSE Linux, Mandrake, Yellow Dog Linux osv.

Stefan Eklinder

Staffan Kjell!

Dessutom kan du mycket väl (och dessutom helt gratis) installera Linux på din Mac.

Det kan man med PC också! :)

Men eftersom Mac säljer datorer och lösningar så får jag hålla mig till färdiga saker från Mac.

Imacfunderingarna har jag inte släppt!

/Stefan.E

P.Munroe

iMac är väl OK för hemmabruk men jag tycker att den har för liten skärm. 15 tum tröttnar man på. Då kan man lika gärna köpa nya iBook som enligt eniga recensenter är en mycket bra dator för sitt pris.

Om man vill skona sina gamla ögon kan det vara en bättre idé att köpa en riktig Power Mac G4 och en bra 19-tumsskärm, till exempel min sprillans nya, ultraskarpa Sony-skärm som är till salu till ett bra pris.

Det viktigaste på datorn tycker jag är bildskärmens och bildskärmskortets kvalitet, inte processorns hastighet eller hårddiskens prestanda. Det kan vara värt att satsa en rejäl summa pengar på en bra skärm.

[inlägget ändrat 2001-07-17 13:22:00 av Staffan Kjell]

Stefan Eklinder

Staffan Kjell!

Du har säkert rätt i det att man tröttnar på en 15-tummare. Känner mig träffad! Köpte en 15-tummare till mitt hemmabygge rätt nyligen. Siktade förstås högre - 19 eller 20, men jag var rädd för att skärmen skulle ta upp hela skrivbordet. CRT-skärmar har rätt mycket baktill som också ska få plats.

Platta skärmar är fortfarande rätt dyra för att jag skulle ha råd med en. Annars är de rätt snygga faktiskt och tar lite plats på skrivbordet.

Sony Trinitronskärmar är oslagbara, tycker jag också. Fast de kostar en hel del också...

/Stefan.E

P.Munroe

Absolut. Skärmen, bildskärmskortet, operativsystemet, tangentbordet och musen är det viktigaste på datorn anser jag. Dock inte nödvändigtvis i exakt den ordningen.

Processorn struntar jag mer eller mindre i. De flesta moderna datorer är tillräckligt snabba för allmän användning - såvida man inte arbetar med digitalvideo, photoshoppande eller är en notorisk dataspelare.

Om jag ska lägga pengar på en enda komponent så blir det skärmen. Funderar på att behålla Sony-skärmen trots att den är enormt stor. Jag har ett stort V-format hörnskrivbord så det det finns massor av space på djupet. Och skärmen är förbannat bra.

Problemet är att jag har en blåvit Apple skärm också som är lika skarp men snyggare och bara 17 tum stor. Sony-skärmen har jag packat ner i kartongen igen.

[inlägget ändrat 2001-07-17 18:12:26 av Staffan Kjell]

Stefan Eklinder

Staffan Kjell!

Problemet är att jag har en blåvit Apple skärm också som är lika skarp men snyggare och bara 17 tum stor. Sony-skärmen har jag packat ner i kartongen igen.

Vad är det för Sony-skärm? Inte Trinitron eller? Jag skulle inte få köpa den av dig om du inte vill ha den själv förstås :)

/Stefan.E

P.Munroe

Hej Stefan!

Det är en Sony Trinitron på 19 tum, modell CPD-E400P. Knappt använd. Nu nerpackad i originalkatongen. Tre års garanti. Superskarp. Passar både Mac och pc. Vill sälja den.

Jag har en annons ute i Macworld och i Macpressen och även på den här adressen:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=199157

(Anledningen till att jag köpte skärmen var att min Apple-skärm var på service. Jag skulle iväg till Tyskland och arbeta och min flickvän måste ju kunna använda datorn under tiden. Men nu är Apple-skärmen fixad. Sony-skärmen blev över.)

"Get a life. Get a Macintosh."

[inlägget ändrat 2001-07-19 12:52:22 av Staffan Kjell]

Stefan Eklinder

Staffan Kjell!

Mm, verkar rätt intressant faktiskt!

Funderar litegrann på ett bud, fast jag vet inte hur mycket en sådan skärm kostar ute i handeln förstås. Tror att den kan kosta en hel del. Ska du dessutom köpa en bärbar för pengarna så får du ha ett rejält bud.

D-sub? Är det en sådan här vanlig VGA-kontakt som man har de flesta grafikkort? Jag har ett SiS 6326 till exempel.

Hehe, om mitt bud blir det vinnande budet. Hur fixar vi med pengar och transport och sådär? Skickar du den då mot postförskott till exempel. För att jag är rätt intresserad av skärmen faktiskt. Men jag återkommer när jag bestämt mitt bud.

/Stefan.E

P.Munroe

Skärmen kostade en massa pengar.

Den har så klart en vanlig bildskärmskontakt (VGA). Passar pc och alla Power Mac tillverkade efter augusti 1998 (blåvit G3, grafitgrå G4). Adapter finns för äldre Macar (beige G3 och tidigare).

Du kan även (vilket jag har funderat på att göra) använda skärmen till två datorer, en stationär pc och en bärbar Mac till exempel. Det enda som behövs är en liten kopplingsdosa. Kostar omkring 250 kr på Clas Ohlsson.

Det går också bra att ansluta skärmen baktill på en iMac, om 15 tum känns för litet.

Frakt beror på var du bor någonstans i landet. Skicka epost till staffan.kjell@spray.se

Du säger att extern skärm går att ansluta till iMac - går det på alla modeller (även Rev A)?

Ett konstverk är ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament /Emile Zola

Nej, strunta i Rev A. Köp en NY iMac om du nödvändigtvis ska ha en sån, inte en gammal rackare. Samma sak gäller förstås pc och Power Mac, Powerbook osv.

Det är ingen idé att ödsla pengar på gamla datorer när de är så billiga idag.

Nja, jag har ju redan en iMac rev A, har lite dålig koll på specarna bara. Funderar nog på en ny iBook + separat 17tums skärm... Skulle inte vara helt fel!

- Ett konstverk är ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament /Emile Zola

Låter helt OK. Är också sugen på en iBook. Den är läcker.

Det är hemskt när habegäret tar tag i en. Fast jag väntar nog tills iBook får en 100 MHz systembuss.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...