Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amigamusik


masarin

Rekommendera Poster

Hepp, vet någon var man kan hitta gamla sköna låtar från amigaspel (amiga 500) och en player till PC så att man kan återuppleva gammal ljuv musik??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som spelar C64-musik i .SID-format. Vad jag vet så ska det finnas "gamla goda" amiga-låtar som sådana oxo, bara att börja leta

 

Nyaste versionen av SIDPLayer finns här:

(Intel-version)

http://www.bebits.com/bob/8958/SIDPlayer-4.2-x86.zip

 

...och vill du börja leta låtar kan du börja här:

http://www.c64.org/HVS/HVSids/C64Music/

 

######## GLOBER #########

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har SID-musik med Amiga att göra? ;p

 

Näe, gör en sökning på "amiga game music" på google eller liknande... eller varför inte försöka surfa vidare ifrån diverse kompositörers hemsidor?: http://sol.spaceports.com/~vgma/composersbody.htm

 

Den bästa Amigaspelmusiksidan verkar tyvärr nere just nu... kanske återkommer.. aminet finns juh alltid oxå.

 

Modulspelare finns det en uppsjö av till windows, finns ett antal pluggar till winamp om inte annat. XMPlay, modplay, modplug. qubicplayer.. eh - finns mängder.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland:

Vad har SID-musik med Amiga att göra? ;p

 

Glober:

Vad jag vet så ska det finnas "gamla goda" amiga-låtar som sådana oxo

 

 

Jag tänkte bara ge ett tips, men var det för långsynt? I så fall säger jag förlåt och tar tillbaka det... (Och sluta räcka ut tungan... inte snyggt)

 

######## GLOBER #########

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tyckte bara inte det var relevant helt enkelt.

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

 

En fråga - hur spelar man upp filer som heter t.ex. MDAT.Turrican2 och SMPL.Turrican2??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga, nu blev jag nästan gråtfärdig av nostalgi när du sa Turrican 2...

 

Får läsa denna tråden lite mer ingående och haka på länkarna. :)

 

Jocke

 

-------------------------------------------

Är det här jag ska ha mitt tuffa citat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinAmp suger på moduler, UNDVIK WinAmp till varje pris om ni e modul freak.

 

Bästa modulspelaren till Windows: www.deliplayer.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DeliPlayer verkar klara allting man matar den med. :) Trevligt. Dessvärre tycker jag att programmet är ganska osmidigt. Om du bara vill lyssna på "vanliga" moduler i format som MOD, XM, IT, MTM, S3M etc. så är den klart bästa spelaren ModPlug Player. Den är dessutom helt gratis. (DeliPlayer kostar pengar om man vill kunna skriva ner en låt som WAV). I ModPlug Player kan man även ändra uppspelningshastighet och förändra tonläget medan man spelar en låt. Inte så exakt kontrollerat, men ändå. (Cubic Player är bättre på just den biten, men det är ett DOS program och jag tycker inte den låter lika bra som ModPlug).

 

En kille jag pratat lite med över nätet har lagt upp sin egen sida med spelmusik. http://mirsoft.nfo.sk/gamemods.php3?id_lang=0

 

Här hittar du bara sådana där "vanliga" moduler, som du utan problem kan spela upp i ModPlug Player. En del låtar har alltså konverterats från mer exotiska format. Original-låtar finns i ganska stort antal på Excotica. Har inte URL:en i huvudet nu, men den kan ni nog leta reda på själva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

 

nej för tusan det var toppen , jag gick in på tråden bara för att jag hoppades hitta ngt om c64musik.. toppen.

 

P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hrrmm.. jo. Hittade du några bra Amiga låtar sen då? Jag har själv en liten spelmusik samling på ca 100 spel. Jag tycker det kan va svårt att hitta precis alla låtar från alla spel. Ofta så har nån bara rippat introlåten eller nåt sånt. Jag letar fortfarande efter originallåtarna till "It Came From The Desert"! Nån som sitter och klämmer på dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte låtarna till "It Came From The Desert" men du kan ju ladda ner spelet och rippa dom själv.

 

Det och en del andra gamla amiga och pc spel finns på www.classic-trash.com

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...