Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trött dator med Win XP


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Min dator är 3 år gammal och har Win XP.

Den är jätte trött och hänger sig ofta.

Microsoft Outlook jobbar långsamt och försöker jag klicka ner den innan den tänkt färdigt hänger sig datorn.

Jag har rensat och defragmenterat med det hjälper inte.

Hur ska jag göra för att få en snabbare och stabilare dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som finns att göra, är att göra en minimal installation, samt stoppa i så mycket minne det går.

 

Vad det gäller övriga program efter det, så får man se till att så lite som möjligt startar med systemet.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@mij.dnsalias.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta så ger en nyinstallation nytt liv i burken. Det samlas en massa skräp och registerinställningar från gamla program. Men se till att du har minst 256MB minne och gärna 512MB. Gör sedan en ren installation av windows och installera endast de program du behöver. Se om du kan hitta versioner som kom ut samtidigt eller innan din dator tillverkades. Du kanske inte behöver senaste Office osv kanske office 2000 har allt och mer än du använder, där finns prestanda att hämta. Använd gärna Firefox och Thunderbird som webläsare resp mailklient. De är snabbare och snålare än Internet Explorer och Outlook.

 

När du installerat allt du ska ha, töm mappen i startmenyn som heter autostart. Skriv sedan msconfig i kör i start och tryck enter, titta under fliken Tjänster. Se där om det finns tjänster som är startade som du inte använder och stäng då ner dessa. Är du osäker - fråga någon som vet innan du stänger ner för mycket...

 

[inlägget ändrat 2006-03-22 12:59:14 av John_LZ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisse paerlemo

Gå in på http://www.winguider.se och installera efter hans modell så funkar datorn snabbare och slöar inte till.

 

Om det låter för bra för att vara sant, är det så!

 

[inlägget ändrat 2006-03-22 20:41:52 av nisse paerlemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...