Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad säger ni om svart/vita gamla filmer???


juggler

Rekommendera Poster

Visst är det härligt med gamla svart/vita klassiker...

 

...men inte ALLTID.

 

Har precis installerat mitt grafik kort med TV-out, men får ingen färg. Den är inställd på PAL, så det borde fungera.

 

Vad kan det vara? Finns det möjlighet att TV'n inte hänger med, lr?

 

Kör med ett CardExpert G-force 2 MX 400.

 

Ta det piano...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även ändra mellan "Composit Video Out" S-VHS Video Out" och "Autoselect" , testa att byta mellan dem, det fungerade för mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson

Fortsättning på Copy_con^Zs svar.

 

Om inte det fungerar så är det TV:n som inte hänger med. Då kan du antingen låta signalen passera genom videon först eller skaffa dig en konverterare från S-VHS -> SCART och ta in SCART-signalen i TV:n. Dylik konverterare finns att i radio/TV-handeln för någon hundring.

 

//Clas Ericson

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med svhs-utgången och svhs-sladd så måste din TV stöda svhs såklart. Kör du in svhs-signalen via scartingången (och inte via en dedicerad svhs-port på TVn) så måste du ofta in i menysystemet på TVn och krångla (förutsatt att TVn stöder svhs förstås)

 

Kör du signalen ut ur svhs-utgången på kortet men via en kompositkabel in i TVn (exempelvis en TV som inte stöder svhs) så måste du förstås ställa om till komposit i inställningarna för drivrutinerna.

 

Båda ovanstående fall ger svartvit bild om villkoren inte uppfylls ;)

 

En adapter som konverterar signalen ifrån svhs till komposit tror jag inte är billig, denna funktion är därför nästan alltid inbyggd i grafikkortet - till vilken du använder medföljande svhs-komposit-adapterkabel... signalkonverteringen sker i kortet, vilket du då väljer i inställningarna.

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nu fungerar det bättre...skön!!!

 

Har forfarande lite problem med drivrutinerna till grafikkortet, som är ett Gainward G-force 2 MX-400 32 MB med TV-out.

Jag kör win 98 och datorn hänger sig efter några minuters spelande. På hemsidan finns ett antal drivrutiner att välja mellan till 98:an.

Hur vet man vilken som gäller??? Är det bara att testa, lr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt vad du bör göra, men ett tips är; detta fick iaf. min dator att bli stabilare. Kör Nvidias egna drivisar, och se till att bioset är uppdaterat, Bioset brukar kunna ställa till det med vissa Gfx-kort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör win 98 och datorn hänger sig efter några minuters spelande.

 

Och din datorkonfiguration i övrigt är?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem när jag försökte köra med svhs. Men fick färg när jag körde med composit istället.

 

 

 

Everybody right there, get on up!!

Everybody right here, get on up!!

Check the microphone!!

Check the microphone!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...