Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att bevara datafiler


Maria E

Rekommendera Poster

Kom ihåg använd inte chkdsk check disk eller scandisk på disketter som ni misstänker har ett fysiskt fel.  Ett datafel som i bilden ovan är ett fysiskt fel. Jag gjorde detta fel för ett tag sen för jag trodde disketten var tom :-( Jag fick behålla filnamnen ialla fall. Det var också länge sen jag höll på med att rädda många defekta disketter. Disketter med allokeringsfel räddas genom att kopiera filerna till en mapp och sen kopiera över till en ny diskett eller till arkiv cd-r eller arkiv-DVD. Glöm inte att avsluta skivorna annars går de inte att läsa i andra enheter. Gamla filer som har har på gamla disketter vill man ju gärna läsa igen. Man kan använda Vinyl-cd-r också men kolla dessa nån gång per år om de används mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 2 veckor senare...
  • 3 months later...
  • 6 months later...

Vanliga CD-R/RW DVD-R/RW Blu-ray mm kollas i Linux med DVD-disaster. 

Men det verkar enklare att kolla dem Windows med CD-check tycker jag

 

/Maria

 

post-120863-0-07407100-1445794174_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du bara orkar att hålla på med dessa skivor som lagringsmedia fortfarande.

 

Flera år sedan som jag slutade med att lagra mina data på cd/dvd-skvor, opraktiskt och tidsödande, lagrar allt på NAS sedan flera år, då har jag snabbt tillgång till varenda fil jag behöver, oavsett vid vilken dator jag sitter vid, har även möjlighet att nå dessa via min mobil eftersom NASen står på dygnet runt 24/7.

 

Behöver inte bry mig var mina gamla skivor är eller i vilket skick dessa håller.

Allt som behövs finns ju i NASen, i sina olika katalogiserade mappar.

 

Skivor som lagringsmedia är gammalt och opraktiskt.

 

Finns ju mängder med trådar om detta på forumet, men var bara tvungen att slänga in några rader om detta igen.

 

Hur går det med din NAS förresten Maria? Du kanske inte använder den? Eftersom du tjatar om dina skivor fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du bara orkar att hålla på med dessa skivor som lagringsmedia fortfarande.

 

Flera år sedan som jag slutade med att lagra mina data på cd/dvd-skvor, opraktiskt och tidsödande, lagrar allt på NAS sedan flera år, då har jag snabbt tillgång till varenda fil jag behöver, oavsett vid vilken dator jag sitter vid, har även möjlighet att nå dessa via min mobil eftersom NASen står på dygnet runt 24/7.

 

Behöver inte bry mig var mina gamla skivor är eller i vilket skick dessa håller.

Allt som behövs finns ju i NASen, i sina olika katalogiserade mappar.

 

Skivor som lagringsmedia är gammalt och opraktiskt.

 

Finns ju mängder med trådar om detta på forumet, men var bara tvungen att slänga in några rader om detta igen.

 

Hur går det med din NAS förresten Maria? Du kanske inte använder den? Eftersom du tjatar om dina skivor fortfarande.

Jag använder min  Nas. Den blev t.o.m full... //eforum.idg.se/topic/349207-problem-med-nas/page-5 Det finns de som tycker att jag lagrar fel saker på Nas också... Men det går inte att bränna skivor direkt från Nas har jag upptäckt...  En gång glömde jag att stänga av Nas när jag skulle lägga mej. Naturligtvis så åskade det då... Då var jag tvungen att gå upp och stänga av den.

 

Vissa saker vill jag fortfarande ha på skivor. Mina videofilmer och kort t.e.x. Jag har också gamla DVD-R som jag ska lagra på bättre skivor. De innehåller inscannade kort. Den äldsta skivan jag har är från 2004. Den har inte blivit förstörd för den har jag inte använt så mycket. Men om jag börjar använda den och titta på alla kort under nån vecka så är den snart förstörd...

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...