Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE eller SCSI


micke ch

Rekommendera Poster

Jag har tänkt köpa en brännare (Plextor) och funderar på om jag ska köpa en SCSI brännare(har redan ett kort) eller en IDE??

Vad är skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de bero la på va du gör.. men kan du så köp scsi så avlastar du din cpu å kan göra annat under tiden. annars köp ide

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du bör kolla först om ditt SCSI kort stöder den brännaren....annars kan det bli dyrt...

 

 

_________________________________________

Telia=Felia=sant

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

SCSI. Har aldrig sett ett dugligt scsikort som inte hittar en plextor.

 

IDE fungerar smärtfritt också. Förutsatt att du inte konfat din dator åt skogen prestandamässigt och inte 3dmodellerar samtidigt som du bränner vill säga :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej !!

 

Om du redan har ett scsi-kort är det en fördel och välja scsi-brännare, de belastar ju cpu:n mindre och du kan göra annat samtidigt.

 

En annan skillnad på de allra snabbaste brännarna (16x och uppåt) är ju att om du ska kopiera en cd och har både cd-brännare, hårddisk och cd-läsare på samma kanal (ide) så kan man inte köra full hastighet, eftersom det blir för mycket trafik på bussen. Så om du vill köra högsta hastighet och kopierar mycket skivor är ju scsi att rekommendera.

 

Vad gäller olika brännare så är väl de mesta märkena som plextor, yamaha bra.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som det egentligen handlar om är Bus Mastering. Det har SCSI, men inte IDE. Vad det innebär är att en SCSI-bus kan arbeta oberoende av CPUn, men det kan inte IDE.

 

Problemet detta skapar är att förtjänsten i stabilitet minskar drastiskt om du kör med en SCSI-brännare och en IDE-hårddisk, eftersom hårddisken hur som helst belastar CPUn när den överför och hanterar data. Det du ska göra om du vill ha 100% stabilitet är därmed att köpa en SCSI-hårddisk också och bränna från den.

 

Dyrare lösning, men det är nästan så du måste göra om det ska vara värt besväret och de extra pengarna med SCSI-brännare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDE fungerar smärtfritt också. Förutsatt att du inte konfat din dator åt skogen prestandamässigt och inte 3dmodellerar samtidigt som du bränner vill säga :)

 

Ursäkta, men vadå? :) ...när jag 3D-modellerar så belastar jag grafikkortet rätt gravt... men min IDE-brännare tickar på utan problem för det ;)

 

När jag renderar däremot är det synd om processorn. Men min IDE-brännare tickar på fint ändå ;)

 

Det som det egentligen handlar om är Bus Mastering. Det har SCSI, men inte IDE.

 

Detta låter helknas - kan någon som vet reda ut det? En modern IDE-disk och kontroller borde inte belasta processorn nämnvärt mer än en SCSI-dito - gör den det är något fel.

 

Enda fördelen med SCSI är själva gränssnittet: Flera enheter kan dela på bandbredden på en och samma kanal utan att behöva vänta på varandra. SCSI-hårddiskar har ofta extremt mycket lägre åtkomsttider än IDE-hårddiskar, vilket gör SCSI-hårddiskar extremt mycket snabbare att jobba med under normala omständigheter. Den andra fördelen är den jag personligen helst vill uppnå, då skillnaden ibland är enorm.

 

Brännare med SCSI-gränssnitt anses rätt ointressanta då IDE-ditona åstadkommer precis samma sak, med samma belastning och hastighet. Nu har vi juh dessutom olika burnprooftekniker, så det är lugnt att spela CS samtidigt som man bränner (man hinner väl med en eller två omgångar med en modern brännare, eh? ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

´schäkta mig...

 

Har pajat åtskilliga cd´s när min ide disk fått tokspel under bränning. för att illustrera detta bildligt drog jag till med "3dmodellering"...

 

Men det hör ju också till saken att det inte var de nyaste grejorna/bästa konfigen på den datorn... :)

 

[inlägget ändrat 2001-07-20 14:32:02 av RED]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pajat åtskilliga cd´s när min ide disk fått tokspel under bränning

 

Lugnt ;)

 

Men frågan är om inte dina bränningar hade pajat lika bra även om det var en SCSI-disk som fick 'tokspel' på riktigt...?

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!!

Jag tror nog att jag ska satsa på SCSI då jag redan har ett SCSI kort, o Plextor 12* tror jag är nere vid ca 2800 kr nu.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...