Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra dv film->dvd Kvalitet


Stilleben

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett problem som nån här på forumet kanske kan hjälpa till med.

Från min DV kamera Sony HC19E har jag överfört film till datorn med hjälp av usb-kabel och det medföljande programmet. Sen har jag redigerat filmerna i Movie Maker och bränt till dvd för visning i TV. Och problemet är att det blir så dålig kvalitet. Inget kul att titta på.

Bränner i Nero. Använder högsta kvalitet och upplösning 720-576. Vid nedladdning från kameran använder jag Picture Package som följde med kameran. Här kan man inte göra några speciella inställningar. När jag h-klickar på en nedladdad fil ser jag att den är i 320-240 upplösning och då hjälper det ju knappast att öka upplösningen i Nero.

Själva poängen är ju att man kan slösa med band, redigera och sedan bränna.

När jag kopplar kameran till TV och kollar direkt från band blir bilden skarp. Kameran har inte DV-in.

Vad göra!!! Tacksam för tips

 

Petter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova med att bränna i lägre hastighet ta den lägsta inte snabbare än 8 gånger.

 

jag tror du bränner i högsta hastighet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

du kan ändra inställningen i movie maker till att det blir en avi fil

om du har usb2 vill säga har du inte det får du använda firwire istället

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Ska pröva att sänka hastigheten. Hade ingen aning om att hastigheten påverkade kvaliteten.

Ska pröva att spara i avi. Har annars valt default format i movie maker.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har själv erfarit att kvaliten blir bättre när man sänker hastigheten vid bränning. Sen spelar DVD-skivans anpassning till brännaren roll.

MVH Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda Picture Package när du laddar ner från kameran, använd Firewire (eller i-LINK som Sony kallar det) i stället. Det står ju faktiskt i manualen att: ”Bildinformationen överförs med större skärpa än med en USB-kabel.”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haakons inlägg är korrekt. Du måste använda firewire för att få över filen i rätt storlek(720x576 pixlar) Bränningshastigheten har inget att göra med det problem du beskriver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja man ska använda firewire. Läste i manualen att i-link var bra men fattade inte kopplingen till firewire. Såg på Sonys sida att det fanns en i-link sladd med firewire i ena änden, 400kr.

Jag får pröva det. Tack för tipsen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slänga ut 400 spänn när du kan få den för under hundralappen hos t ex Clas Ohlson eller kjell.com?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack för tipset Haakon. Fattade inte först sambandet mellan firewire och i.Link. Är väl båda ieee 1394 standard Webhallen.com tar 35kr för motsvarande kabel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...