Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routergenomströmmningshastighet


kaj01

Rekommendera Poster

jag har en 100Mb/s lina (glasfiber) med Netgear Router WGT 624 som klarar av 108 mbps - enligt produktinformationen.

Kopplar jag in datorn via nätverkskabel direkt i convertern, når jag en max hastighet av 60mbit/s, via router en maxfart av 25-30mbit/s.

Interna brandväggar är avstängda. Jag stängde av routern's NAT för att se om det blir någon förändring - inget hände. det blir ingen skillnad om jag bara har en av 3 datorer inkopplat via routern eller bara 1 (och alla är på).

Nätverkskorten klarar 100mb/s, datorerna i nätverket är inte äldre än 1,5 år. Oavsett på vilken dator jag testar, direkt koppling ger dubbel hastighet (upp till 60), via router max 30.

Convertern testades från teknikern som får "full kapacitet". Enligt ISP finns inga problem i deras linor, enligt deras "ISP" fanns det problem som är dock lösta sedan november.

Bytte Routern mot en annan 108Mb (d-link) med samma resultat.

Några förslag vad som kan vara orsaken till "förlusten" ?

 

 

Life is short - Learn fast

 

[inlägget ändrat 2006-01-19 10:13:33 av kaj01]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det såg jag. Men eftersom nätverket hanteras via kabel skulle det inte spela någon roll. I samband med uppsättningen av convertern sattes även upp flera uttag i olika rum, så överföringen sker mestadels via vanliga nätverkskablar (uttag till converter/router: mellan 3 och 10 meter, dator till uttag: 1 m kabel). vid trådlös överföring (WGT 111) är avståndet till routern (genom en gipsvägg ca 1,5-2 meter). Även om jag sätter mig direkt med trådlös AP framför routern ändras värden inte ett dugg. Kablarna som leder uttagen är inte skadade.

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mäta kablar med en Fluke-mätare...(Dyr)

 

Uppdatera drivrutiner.

 

Trasigt NIC-kort(Räcker med 1 trasigt för att sänka farten i ett nätverk)

 

Trasig Router...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner är updaterade (router och dator)

nätkorten är nya (i datorerna)

Convertern byttes i december

routern har blivit utbytt med exakt samma resultat (mot en d-link)så jag bytte tillbaka.

När teknikern mäter med sin egen dator får han full 100 mbit/s, så felet ligger någonstans hos oss. Datorerna är uppdaterade, komponenter som sagt, inte äldre än 1,5 år och fungerar utan problem. virus etc finns inte på burken.

Life is short - Learn fast

 

[inlägget ändrat 2006-01-19 11:00:13 av kaj01]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många klienter är det?

Finns det möjlighet att koppla bort alla klienter och ansluta dom en i taget och mäta?

 

Fick själv göra så på vårt nätverk...vi har 70 klienter...:-)...tack och lov så hittade jag boven snabbt...efter 10-12:e

 

Den hade uppdaterade drivrutiner...allt var uppdaterat, men efter byte av NIC så fungerade det.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-19 11:04:10 av Kakelgasten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack och lov bara 2 (plus en jobbdator ibland).

Kopplar jag upp en dator via router - 25-30 mb/s. kopplar in datorn direkt via uttag, 60 mb/s.

testade med en dator (via router), sen satt på den andra, ingen förändring.

hade båda datorer samtidig på - ingen ändring.

 

en noob fråga: vad är NIC ?

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt märkligt...

 

Har inga fler ideér just nu...skall rådfråga lite kompisar...(när dom vaknar)

 

Sorry...tyckte att du hade så bra koll så jag bara antog att du visste...:-)

 

NIC= Network Interface Card=Nätverkskort

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*skrattar*

Jo, nätverkskort säger mig nåt och alla är nya (pga nya moderkort).

 

jag tenderar mer och mer till att själva routern har någon begränsning, men oavsett vad jag stänger av, så händer inget.

 

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

På Netgears hemsida kan man läsa följande om routern:

 

"Super Fast! 108 Mbps with Super G Technology (when used with NETGEAR WG111T, WG311T, or WG511T Adapters)"

 

Det som står inom parantesen låter, tyvärr som att man endast får ut 108 Mbps med de listade nätverkskorten. Om du har dessa kort eller inte, vet ju inte jag, men om du inte har dem, så kanske det är detta som är problemet?

 

Mvh.

Freddan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm...men han skriver ju att han testat utan Router oxå...direkt från uttaget till datorn...och får bara ut ca 60%....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten...garanterar din ISP att du ska ha 100Mbit?

 

Inte som så att du delar den linan med fler i huset?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super Fast! 108 Mbps with Super G Technology (when used with NETGEAR WG111T, WG311T, or WG511T Adapters)"

 

Det som står inom parantesen låter, tyvärr som att man endast får ut 108 Mbps med de listade nätverkskorten. Om du har dessa kort eller inte, vet ju inte jag, men om du inte har dem, så kanske det är detta som är problemet?

----

 

och även med en WGT 111 adapter som rekommernades av Netgear själv så kommer hastigheten inte upp till 100.

 

i så fal skulle inte heller samma problem finnas med en komplett annan router och vanliga nätverkskort - inte via USB adapter)

 

*och jag är en hon ;) *

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope, det tror jag inte pga Galsfiber tekniken. det innebär (om jag har fattat rätt)

att varje hushåll har sitt lilla "bredbandskabelskåp" med egen converter. i varje converter finns 2 linor, en ut en in, som i källaren sammanfattas med de övriga linor som då som ett stor kabel leder till ISP's converter sammling.

Varje hushåll har sin egen converter som sagt (svebo stadsnät i kista). ISP' kan inte garantera 100 Mbps, men samtal med andra som har samma ISP har 100 (eller minst 90-95)

 

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja...att det går långsamt med Routern har ju sin förklaring i och med througput begränsningen i Routern.

 

Men att du endast har ca 60% direkt från uttaget...oavsett vilken dator du pluggar i tyder mera på att det är fel antingen i kablar eller convertern.

 

Hade nog lurat ut en tekniker på nytt...han som var där innan kanske inte tog det hela på allvar???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*flinar* de lär nog komma ut en gång till, har preics ringt Zitius und "loggat ett ärende".

i så fall får de byta converter tills de blir blåa i ansikte.

 

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga konsumentroutrar har inte den kapaciteten att hantera dessa höga hastigheter. För detta behöver du en betydligt kraftfullare (och dyrare) router än den du har.

Och varför hakar ni upp er på routerns teoretiska trådlösa hastighet (som inte ens ligger nära de verkliga värdena), de har inget att göra med dess genomströmning.

 

Problemet med att du "bara" får 60 Mbps tror jag kan bero på optofibern. Kan vara så att det finns en dålig skarv någonstans (fiber går nästan inte att skarva) p.g.a. ökar dämpning så sjunker hastigheten. Detta lär du inte kunna göra något åt så länge inte den felande skarven finns i ditt hus.

 

/*---------------------------------------*/

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warwolf-->Den trådlösa throughputen har vi klarat av...

 

Teknikern som var där mätte 100Mbit...enligt vad han påstår iaf.

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-19 14:09:01 av Kakelgasten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikern ska komm hit igen under nästa vecka med ny converter.

i min lilla värld skulle dock även en router som utlovar 108 mb/s komma i alla fall någonstans i närheten.

om inte trådlös - så åtminstone per kabel. men varken d-link, topcom eller netgear har lyckets.

 

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du sett din nerladdningshastighet?

Alltså, hur är den uppmätt?

 

Är det mätt i Mbps eller MBps?

TCP eller UDP?

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@mij.dnsalias.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2006-01-19 19:17:15

Mij skriver:

 

Var har du sett din nerladdningshastighet?

Alltså, hur är den uppmätt?

 

Är det mätt i Mbps eller MBps?

TCP eller UDP?

 

 

Hej Mij

 

Hastigheten mättes bla med TPtest,

TCP upp 23 Mbit/s

Ner 28 Mbit/s

UPD

upp 32 Mbit/s

Ner 34 Mbit/s

eftersom dessa tester är inte särskild exakta för annat än ADSL har jag även laddat ner ett testpaket på 69,5 MB från ftp.sunet servern som gick med en hastighet på 645,43 KB/s vilket motsvara ca 5 Mbit/s

 

alla värden som jag angav är Mbit inte MByte

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din ISP någon server du kan prova ladda ner något från?

 

Det tråkiga med sånt här är ju att även om dom garanterar en viss hastighet, så är det endast i det egna nätet...

 

Be om lite mer info när dom är där..

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@mij.dnsalias.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt deras info håller de på med en test server, men har inte den mäjligheten ännu. jag får väl lita på att teknikern dyker up nästa vecka

Life is short - Learn fast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...