Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Kickan36

hårddiskproblem

Rekommendera Poster

Hej, har fått problem med en 200 Gb hårddisk som bara helt plötsligt inte kan hittas vid uppstart av datorn. Är det hårddisken som har lagt av? har försökt att starta upp med xp skivan i och ev formatera men den hittar inte hårddisken då heller. har provat att byta på kablarna men det verkar inte fungera heller. har någon ett bra tips på vad jag mer kan göra innan man ger upp helt? även om jag kopplar den som slav i en annan så finns den inte med i diskhanteringen, så jag kan inte komma åt den där heller. hoppas någon har något mer bra tips. tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tråkigt när sånt händer. Har du en annan disk du kan prova med? Om ja, hittar datorn den i både master och slave? Har du plockat ut disken? Om ja, kolla att alla "piggar" ser hela ut och är raka. Vidare, har du bra fläktar i burken? Har du provat att installera disken i en annan dator? Många frågor men nödvändiga då du inte skrev så mkt om vad du hade provat.

Lycka till!

//Ess

"...och ur kaos talade en röst till mig och sade: Le och var glad, ty det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jodå, jag har provat att flytta över den till min egen dator och anslutit den som slav, men det visar ingen hårddisk ändå. när man startar upp datorn så står det bara "master boot failure" så för mig verkar det som om den har lagt av. dom som äger den hade datorn igång och det var inga problem förrens nästa gång dom skulle starta upp den och fick då felmeddelandet. det är gott om utrymme i datorn så det är inte några problem med värmen. kan det helt plötsligt bli fel på "piggarna" när man inte har rört den tidigare? Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, fel på "piggarna" blir det inte av sej självt, det krävs någon typ av mekanisk åverkan...

Finns den med i BIOS? Om det står "Auto detect", prova att skriva in C/H/S manuellt...

Hör gärna av dej om hur det går och lycka till!

-----------------------------------------------------

Commodore 64, FDD: Commodore 1541,

CPU: 6510 1MHz @ 1,8GHz, Memory: 512 MB,

Sound: 12 Channels,

2* TacII joystick, Final cartridge III.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...