Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Val av antivirusprgram

Martin Axelsson

Recommended Posts

Martin Axelsson

Hej,

Sitter och har problem med men I-uppkoppling och misstänker att jag har drabbats av olika typer av virus. Mitt abbonnemang på Norton(Symantec) är ugånget och självklart vill jag ha ett aktuellt fungerande skydd. Frågan är bara skall jag efter formaterat om dator, fortsätta prenumenera på Norton eller kanske finns det bättre produkter på marknaden? Någon som vet om WinAntivirusPRO är bra? Vilket antivirusprogam skall jag välja för att få bästa skydd?? Tacksam om någon kan ge mig lite tips/kommentarer kring olika program och dess för o nackdelar.

Mvh

//Martin

Har studerat några tester och på basen av detta verkar det som om norton nog hör till dom bästa. F-secure, Mcafee (enterprise), nod32, panda och kaspersky är på samma nivå när det gäller att hitta virus. Sen finns det ju många andra kriterier s.s. användarvänlighet, hur mycket resurser programmet behöver, storlek. Norton är användarvänligt, men kräver mycket resurser. Samma skulle jag säga om dom flesta andra, utom kanske nod32 tvärtom.

Vissa program har också brandvägg och skydd mot spyware, men ofta får man dessa bara tillsammans med ett dyrare internet security -paket.

Gratis virusprogram har visat sig vara helt ok. De ovan nämnda programmen har en detection-rate på över 95 procent, men t.ex. Antivir personal har ofta haft mycket bra (nära 90%). Efter Antivir kommer bl.a. AVG och avast!. Bl.a. Antivir saknar automatisk uppdatering, så helt lika bra får man inte gratis.

Winantiviruspro skulle jag inte på rak arm rekommendera. Säkert är det i kategorin OK också.

Amd 64 3000+, MSI K8T Neo, 1GB DDR400, LG DVD+/-RW, Radeon X800 Pro (16P mod), Maxtor 80+250 GB, XP Home SP2

[inlägget ändrat 2006-01-04 16:49:26 av ~Celloman]

• 4 weeks later...

Tro ikke på alle tester du leser. Prøv forskjellige programmer selv. Som ~Celloman sier, det er mange forskjellige kriterier som til slutt bestemmer hva DU synes er det beste AV-programmet.

De mest troverdige testresultatene finner du på http://www.av-comparatives.org/ (men det er bare MIN mening). Lykke til!

PS Sørg for å få avinstallert Symantec ordentlig (det er et problem). Symantec har flere Removal Tools tilgjengelig på sin Webside.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...