Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor


KJS

Rekommendera Poster

Hej!

Med risk att bli utskrattad. Så har jag en fråga:

Jag Har en Compaq dator med en processor som heter"Intel Celeron-processor 333 mhz, 192 MB RAM" men ska nu skaffa en snäppet bättre processor. Är inte ute efter det värsta. Räcker det med att gå efter hur mycket "mhz" det är. Är det enkelt att göra det själv? Tacksam för alla tips och förslag.

 

Tack på förhand

 

[inlägget ändrat 2006-01-01 23:05:20 av KJS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utskrattad ska du nog inte bli, men vet du vilken socket du har? :)

 

------

 

P4 2,0GHz

1024 DDR 266

120+80 GB HD

GeForce 6600 GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under fliken Moderkort -> CPU eller CPUID kan det stå t ex 478.

 

På "CPU" är det under "CPU fysisk information", första raden.

 

På "CPUID" är det femte raden.

 

Lycka till!

 

------

 

P4 2,0GHz

1024 DDR 266

120+80 GB HD

GeForce 6600 GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetack.

Jag hittade det under CPU fysisk information, 242 Contact SEP Catridge-

Är det som är viktigt då jag ska skaffa en processor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det ju...

 

Men enligt den här sidan skulle du i så fall ha en Socket A, alltså AMD (inte Intel Celeron).

 

http://bugclub.org/beginners/processors/slot-a.html

 

 

Jag är inte så bra på sockets och sånt, så någon som kan sånt skulle väl kunna skriva här? :)

------

 

P4 2,0GHz

1024 DDR 266

120+80 GB HD

GeForce 6600 GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är lönt att försöka uppgradera en så gammal dator. Det är både svårt att hitta komponenter och information.

Även om du inte behöver det värsta så är mitt råd att köpa nytt. Det behöver inte kosta mer än ett par tusen. Och ännu mindre om du är lite händig och kan bygga ihop en ny dator själv.

 

/*---------------------------------------*/

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ojojoj, den "bättre" processorn som du är ute efter måste du isf köpa begagnad eftersom det är flera år sen den/dessa slutades tillverka. räkna sen med att kanske 500 mhz är max vad moderkortet klarar. ett alt är att köpa mera minne, tex ett 256 mb sdram (vilket jag antar att du har nu). dessa är inte billiga så frågan är om inte en begagnad dator som gäller för dej

 

idag är det celeron 2.5 ghz som är det "sämsta" du kan köpa och en sån cpu och tex 80 gigg hårdisk, brännare och 512 mb minne kostar runt 3000.

 

jag har en begagnad dator på 1000 mhz, 256 mb minne, 40 gigg hd och brännare men jag bor inte nära dej

 

[inlägget ändrat 2006-01-02 01:46:32 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, tackar för ditt inlägg. Då får jag börja leta efter en bätre begagnad dator. Hur mycket skulle du sälja din för? Var bor du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...