Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Behörighet till hårddisk

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Satte i min NTFS disk som slave i nya burken, och datorn hittar den, men när jag försöker komma in på den står det bara "Åtkomst Nekad".. Kör XP Home just nu, hur ska jag göra för att få fram vilka användare som är tillåtna att gå in på disken?

En fråga till, köpte en dator med EN sata disk i, på 320Gb, men den ligger uppdelad i två FAT32 partioner på ~150Gb vardera. Kan jag på något sätt smälla ihop dom igen, och isåfall hur?

MVH/

Calle

Har aldrig använt Home-Edition, så jag är inte säker på att det fungerar...

Men det borde gå med att högerklicka på disken, välja egenskaper, fliken säkerhet och knappen avancerat.

Där väljer man fliken ägare, och tar över ägandeskapet på hela disken.

Detta måste göras när man är inloggad som administratör.

Efter det kan man ge de rättigheter man vill, på de mappar man vill, till de användare man vill...

*** Redigering ***

Äsch..

Glömde ju...*ler*

För att hantera olika partitioner, slå ihop/dela/skapa/ta bort....kan man använda tex Partition Magic eller Acronis Discdirektor.

Själv föredrar jag Acronis....

-----------------------------------------------------------------

Mail: Mij@mij.dnsalias.net

[inlägget ändrat 2005-12-31 15:32:01 av Mij]

Amos Bronson Alcott

Hej, här kan du läsa hur man tar över ägandeskap för filer och mappar, det kanske går att göra samma sak med en hel disk.

Vad jag förstår så måste man göra det i "felsäkert läge" i XP Home.

Kanske man även där måste inaktivera "förenklad fildelning" eller också så är det sistnämnda bara nödvändigt i XP Pro. (Har själv inte Home edition så jag vet inte). Läs här...........

http://support.microsoft.com/kb/308421/sv

amos

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...