Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D-modulering


Chrille2

Rekommendera Poster

Du menar förstås modelleringsverktyg? ;)

 

Milkshape 3D är typ shareware, funkar bra för spelkaraktärer och andra enklare projekt.

 

HA (Hash Animation Master) är ett lågprispaket för modellering men främst animation av hyfsad klass, runt tusenlappen går det på vill jag minnas. Mkt prisvärt mao.

 

Ta en titt på Rhino, Amapi och lite andra trevliga dedicerade modelleringsprogram också förstås.

 

Kungen av polygon och Sub-D-modellerarna är självklart Modeler som är en del av Lightwave 3D 6.x. Runt 30kkr - mycket prisvärt det också ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ett snabbt svar!

 

Vad jag vill är att kunna göra ganska avancerade modeller av olika saker i 3D.

Jag är nybörjare och skulle därför vara tacksam för ett lätt, billigt program.

 

Nån idé vad som skulle passa mig bäst?

 

Tack på förhand

Chrille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du göra med dessa avancerade modeller? Till en spelmotor eller realtidssimulering? Bara som visualisering, eller ska de animeras också?

 

Eller är det stillbilder? Eller kanske komplexa animationer?

 

Ska modellerna bara vara rent tekniskt avancerade med esakta mått och fysiska proportioner (Poly/NURBS-modellerare) och ska de även kunna animeras helt korrekt enligt fysikens lagar?

 

Eller är det någon organisk modellerare (SUB-D/Splines) och/eller animationsverktyg du letar efter, för att animera flygande pingviner osv?

 

Mer info tack... HansW kommer väl att svara också hoppas jag, med lite tips åså :)

 

Varning för personliga åsikter i den här tråden också btw.. ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I första hand vill jag göra stillbilder, som man sedan kan vända och vrida på.

 

Hoppas du förstår :)

 

Tackar!

Chrille

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*lol* :)

 

Kan bara hålla med om vad du skrivit.. beror mkt på vad "slutprodukten" skall vara och användas till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Jag kan förstå din förvirring. Jag har själv varit där. Som med alla program har dom sina olika fan clubs, man går inte helt självmant över från 3D Max till Maya eller nått liknande. Det är dyra program men är också "breda" dvs man kan modulera, animera och rendera ( få fram en slut bild med struktur och ljus). Är man som du beskriver "nybörjare" kan jag bara rekomendera RHINOCEROS 1.0 ( 2.0 kommer under hösten -01) Det är ett Nurbs modulerings program som är helt suveränt när det gäller att formge olika pryla och figurer. Animera går inte. Lätt att komma igång med och har alla funktioner som man behöver plus lite till. Ljus funktioner och renderings maskinen är inte det bästa men kommer att förbättras bra mycket i den nya versionen. En stor fördel är att du med stor pålitlighet kan exportera dina objekt till i stort sätt alla andra på marknaden förekommande 3D program för att där lägga till ytor och ljus (plus animera mm). Vanligt är att formge i Rhino och sen exportera och rendera i ett annat program. Själv anväder jag 3DMax.

Rhino är i förhållande till de flesta andra "billigt" Ca 6´000:- för 1.0 men då ingår fri uppgradering till 2.0.

Kolla på deras hemsida http://www.rhino3d.com/

och kolla själv.

Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra nybörjaralternativ som "har det mesta", dvs inte är en renodlat modellerare eller renderare, är Hash Incs Animation Master - helt suveränt för det priset, en dryg tusenlapp senast jag tog en titt. Fostrar många unga (och gamla) genier :)

 

Att importera och rendera något i MAX låter dock lite meningslöst, med tanke på att inte ens 4:an har en hyfsad renderingsmotor =P Men det är juh en religionsfråga egentligen...

 

--

/Weyland - modellerar

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men bättre än Rhinos.

 

*lol* iofs.. ;)

 

..BMRT är en gratis uppsättning renderingsverktyg som presterar mycket bra resultat - fast de är lite luriga att använda. (Blue Moon Rendering Tools eller nå't heter de va?)

 

Annars är det juh Lightwave som gäller - en hel del som köper licenser enbart för renderingsmotorns skull och inget annat. Och Messiah: Render som är på g (tidigare Arnold) vilket ser mycket lovande ut tillsammans med deras andra produkter (då framförallt animationsverktyget):

http://www.projectmessiah.com

 

Självklart kan man juh dessutom pula in mental ray eller renderman (doh, varför - vem gör biofilmer härinne?,) i MAXen om man tycker det är roligt .)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har testat Cinema 4D 6.0 lite, och det är helt ok, bra resultat också. Gränssnittet är enkelt och logiskt att använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...