Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Osynkat ljud vid DVD bränning


Arvendal

Rekommendera Poster

Jag spelar in filmer från tv med hjälp av ChrisTV och får mpg-filer. När jag använder WinDVD Creator för att bränna till DVD vill jag samtidigt kunna ta bort reklamen. Jag har försökt olika sätt med Creator men ljudet blir osynkat när man tar bort reklamen. Vad är det bästa sättet att lösa mitt problem? Är det nån annan programvara som är bättre?

 

[inlägget ändrat 2005-12-11 15:19:51 av Arvendal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela in bitarna mellan reklamen och sätt ihop dom efteråt så blir ljudet inte så osynkat.

Använd gärna nero vision när du sätter ihop dom och bränn som nrgfil så att du kan kolla i media player innan du bränner på skiva, och om någon bit skulle vara osynkad så kan man detektera den och göra om.

 

Ett annat tipps spela in från digitalbox med scart-rca kompositsladd till AV ingången så kan du dra nytta av nero smart enkodin. bara en 20del av tiden.

 

Låt datorn göra jobbet

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-11 18:20:55 av A7043VMS190]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina mpg-filer består av hela tv-sändningen, film + reklam i ett svep. Jag använder timerfunktionen i programmet ChrisTV för att spela in, eftersom jag antingen inte är hemma eller inte har tid att se. Inspelningen sker via tv-kortet i datorn. När jag sedan "klipper" bort reklamen med InterVideos WinDVD Creator blir ljudet osynkat. Jag tänkte mig att det borde gå på något sätt att redigera en sådan mpg-fil så att man slipper reklamen när man ska se filmen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på komprimeringen i mpg-filerna att ljudet blir osynkat så du måste klippa i reklamen vid inspeningstillfället. det är allså längden det beror på.

 

Själv gör jag så att jag bryter för reklamen och startar ca två minuter innan filmen börjar igen så att jag får två minuter reklam i början på varje segment som jag sedan skalar bort för att vara säker på att få ljudet rätt.

 

 

Låt datorn göra jobbet

 

[inlägget ändrat 2005-12-11 19:01:39 av A7043VMS190]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i slutet på filmen oredigerat om ljudet verkligen är synkat.

 

 

Låt datorn göra jobbet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mpg är mer ett distributionsformat än ett redigeringsformat. Det är svårt att få ljudsynk precis som du skriver.

avi är det enda rätta om du behöver redigera filmen men det tar upp en enorm plats och kräver mycket av hårdvaran samt att du fångar till hårddisk istället för dvd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett informativt svar.

Kan man konvertera mpg-filer till avi och sedan redigera? I så fall vilket program använder man?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat att gå från mpg till avi men det borde fungera. MovieMaker in XP kan fungera. Om du ska fånga direkt till avi så ställer det höga krav på både processor och grafikkortet. De flesta grafikkort med TV-ingång klarar av det men resultatet är inte speciellt bra. ATI All-in-wonder-korten borde fixa det, under förutsättning att datorn gör det. Eller ett renodlat kort för videoredigering, kolla med Dustin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag mig av TMPGEnc DVD Author – http://www.pegasys-inc.com – för att redigera bort reklamen, och det fungerar alldeles utmärkt. Lätt att använda och inga problem med osynkat ljud. Nackdelen är väl att det kostar en slant, men jag tror att det finns demos att testa.

Se’n kan det nog bero lite på hårdvaran om resultatet inte blir helt lyckat, har du en klen processor är nog risken för osynkat ljud större…

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...