Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ingen respons efter omstart

Lesno

Recommended Posts

Efter första omstarten vid nyinstallation så får jag ingen bild. Datorn säger bip---------bipbip-----bip sedan ingenting. Hårddisken arbetar och det verkar som operativet startar för när jag ska stänga av måste jag hålla in strömbrytaren ca 10 sekunder.

Datorns BIOS är AMI, tyvärr så kan jag inte få fram någon information om vad moderkortet har för tillverkare, Jag har tagit ur det och lusläst men det finns ingen information annat än att på undersidan står det P & Q. Kortet har två PCI och en AGP-plats. Processorn är en AMD 1200 MHz.

Troligen har jag ställt om något i BIOS, som man inte ska röra. Jag har tagit ur BIOS-batteriet och låtit den stå utan ström över natten. Dessutom flyttat återställningsjumpern fram och tillbaka.

Hårddiskens kontrollampa lyser hela tiden även om hårddisken är bortkoplad.

Kom gärna med dumma frågor - de är lättare att klara än dumma misstag.

Jag skulle ha lytt mitt eget råd. Efter ett dygns funderande vet jag vad jag har gjort för fel. Vid omstarten gick jag in i setup och ändrade BOOT-ordning plus att jag ändrade klockfrekvens till 1600 från 1200. Det var antagligen där allt gick fel. Jag kommer inte åt BIOS eftersom det inte kommer upp någon information på skärmen. Finns det något annat att göra än att sätta in ett nytt moderkort?

Nolla Cmos - och det görs genom att plocka ur batteriet ett tag eller så finns det en 'bygling' på moderkortet..man flyttar en liten 'plast'-grej ett snäpp och sedan tillbaka...har du tillgång till en manual för moderkortet så kan du kika i den. Brukar stå runt PCI-platserna modell & namn..det är inte en 'märkesdator' då...alltså en Compaq, Dell, HP eller nått..

Fast det hade du ju testat....min syn är tydligen dålig idag. :)

Men det brukar räcka för att inställningarna ska återställas så att säga...testa att låta batteriet vara ur längre tid...

Kan testa att koppla ur alla kort också...cd-enheter och sådant och sätta tillbaka dom...

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2005-11-23 22:19:10 av Humanoid]

Jag har gjort allt som står i svaren plus att jag monterade ur moderkortet och gick över det med lupp, det finns inte ett enda firmamärke eller beteckning. Moderkortet fick lufta sig utan klockbatteri över natten. Ingenting tycks hjälpa. Har googlat beteckningen från AMBIOS-kretsen utan att få en enda träff. Det enda jag fick fram var vem som hade tillverkat den ursprungligen tomma kretsen alltså innan AMI fick tag på den.

Kontrollera att alla kablar sitter där dom ska och rätt håll på vissa..RAM-minnen och sånt att det sitter rätt...ta ut batteriet ännu en gång men låt det vara i minst 24 timmar innan du sätter tillbaka det och om inte det förändrar saken så kanske det är något med hårdvaran som tagit stryk efter den 'kraftiga' höjningen av klockfrekvensen...men det låter inte så troligt heller egentligen...

* The Future Is Here! *

Vi släpper frågan nu. Jag har beställt ett nytt moderkort. Socket A är ju på väg ut så det har blivit billigt 450:- Jag kanske måste köpa en processor också, men det får vi se. Den stunden den sorgen. Och om det fortsätter att strula så blir det väl minnen också. Suck!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...