Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CPU användning 100%, hjälp!!!

roumy

Recommended Posts

Kanske någon snäll och kunnig människa kan hjälpa mig, jag sliter mitt hår... Under fliken Prestanda i Aktivitetshanteraren står det hela tiden 100% på CPU användning. Dessutom under fliken Processer ser jag att System använder mellan 93 och 99% CPU. Trodde att det var nån krock med WinXP och formaterade C-enheten idag men det visar samma värden efter ominstallationen. Programmen svarar inte, inte ens Word kan man använda. Jag har AMD Athlon xp 1800+, 1,53 GHz, 768 ram, moderkort A7N266VM, kör winxp, sp2. Den här datorn är ca 3 år gammal, är kopplad i nätverk med en ny dator hemma.

"System idle process" (kommer inte ihåg vad det var på svenska) skall normalt använda ca 98 procent, ju störee desto bättre.

Alla andra processer borde ha kring 0-2 procent, inklusive processen System.

I och för sig verkar det underligt att windows egna Systemprocess använder så mycket. Första man kommer att tänka på är virus/spyware eller eventuella andra konflikter.

Försök först med att helt enkelt eliminera alla processer som går att göra detta på via aktivitetshanternaren/processer. Då får du reda på om det trots allt är någon annan process som ställer till med problem.

Det där med formatering blev jag och fundera på, gjorde du formatering på den hårdskivan du har windows på (alltså installeraded du om windows) eller formatera du någon annan hårddisk? Efter ny installation av windows (och inga andra program) borde cpu-användningen nog vara normal.

Amd 64 3000+, MSI K8T Neo, 1GB DDR400, LG DVD+/-RW, Radeon X800 Pro (16P mod), Maxtor 80+250 GB, XP Home SP2

System idle process är 00 (konstigt,eller hur?)och system är kring 98-99. De andra processerna är oftast kring 0-2 procent som du skriver. När jag formaterade hårddisken med hjälp av en killkompis så formaterade vi C, där windows var installerad tidigare, tog även bort en partition så C blev större. Ja, vi ominstallerade windows på samma disk den var tidigare. Direkt efter ominstallationen kollade jag, värdena i aktivitetshanteraren var så som jag anger. Det är just det jag tycker är konstigt. Kan processor eller moderkort ha gått sönder på nåt sätt? Kan man kontrollera sånt på ett enkelt sätt? Kan nätverket spela någon roll i detta? Även om det var virus borde det har rensats. Jag har för övrigt F-secure, Telias Säker surf med brandvägg.

Glömde lägga till att när jag installerade F-secure för 1 mån sen, så hittade det några virus och dem tog jag bort, sen dess har F-secure inte hittat något. Tar bort då och då också spyware med Ad-aware programmet. Igår när jag formaterade hårddisken, så valde jag snabb formatering. Spelar det nån roll. När jag först valde formatering ville den inte starta, verkade ta lång tid och formateringen startade inte, så vi stängde av datorn och valde sen snabb formatera.

Är det verkligen ingen som kan ge mig tips på vad jag kan göra...

[inlägget ändrat 2005-12-04 00:11:11 av roumy]

• 3 weeks later...

Jag har samma problem, har bytt cpu och moderkort och minne, men ingen skillnad.

Till och med i felsäkert läge ligger system på 99%

Min nästa åtgärd tänkte jag skulle bli ominstallation....men det funkade inte för dig.........märkligt...

Jag tänkte också på att byta cpu och moderkort men hur vet man att det är något fel på nåt av dem? Om du lyckas att lösa det här problemmet kan du väl ge mig tips. Jag skriver också om jag fixar det på nåt sätt. Tänkte lämna över datorn till en kompis som ville försöka med ett och annat. Allt är mycket märkligt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...