Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda ner siter?


ext_

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undrar om man kan ladda ner ASP-kod via webben för att gå igenom den själv på sin lokala dator mha av PWS och lära sig på detta sättet ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!!

 

Ni missförstod mig. Jag syftar på färdiga ASP-siter som finns ute på internet. Om jag har någon ide och vill kopiera lite ifrån nån annan site, hur laddar jag ner ASP-koden ifrån den ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är det fina med kråksången. Att du INTE kan ladda ned .asp kod från webservern utan den körs på servern och levererar html. Så om inte webservern är felkonfigurerad eller hackad så kommer du inte åt .asp filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen så finns det ju program som fungerar som ett ftp program ungefär, som du kan (har inte testat, men antar det) ladda ner .asp filer.

 

Men att kopiera någon annans kod e väl inte så snällt ?

 

du kan kopiera en ide mer eller mindre, men för att få färdig kod får du kolla på sidor som Kraantz tipsade om.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att sno kod. Det handlar om att förstå och lära sig den bättre. Min ide är en helt ny som ingen annan har utvecklat ännu och jag vill gärna jämföra koden med andra siter.

 

Vad är det för sorts FTP-program?

Måste inte man ha tillgång till servern då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas E39

Inte destu mindre snor du kod om du gör så, om så bara för att titta på den.. Så det är nog ingen bra idé. :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Snälla grabbar...

går det eller inte ??

Om svarat är JA, hur gör man isf ??

Är det bara att logga in som anonym användare och ladda ner alla ASP-script ??

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det finns ingen app i världen som kan "ladda ned" ASP från en sajt, allt du kommer få är HTML som genererats.

 

Pratar ni om FTP program måste man naturligtvis ha tillgång till ett FTP konto på den server man är intresserad av.

 

Jag förstår inte riktigt vad dessa föreställningar kommer från, frågor som den här dyker upp med jämna mellanrum.

 

Att det har funnits buggar som gjort det möjligt är en annan sak, men att det skulle finnas något program som automatiskt gör det möjligt att ladda ned ASP kod är bara blaj.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med föregående talare och visst fan e det jävligt tur att det inte går!!! Hade ju varit katastrof i så fall...

 

Till Ext_ skulle jag vilja säga, att istället för att vara så jävla snål och ohövlig att ens tänka tanken om att ladda ner andras asp filer så kan du lägga lite pengar på en bok om ASP... Det är min åsikt..

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-08 06:58:57 av iceM2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m a r c u s

Varför skulle tanken vara så dum? Finns det något bättre sätt att lära sig än att titta på skriven kod...

Jag förstår att lite av poängen med serverbaserade skript är att man inte ser vad som egentligen sker.

 

Har lärt mig mycket javascript till exempel genom att studera kod. Om koden är inkluderad i en annan fil blir det ju lite jobbigare men den går ju alltid att att få fram då den cachas lokalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Jag håller med, man lär sig nästan bäst av att studera annan kod...

 

Men just nu finns det inget sätt att få tag på ASP-koden, mer än att du skickar ett mail till den person som har skrivit det och ber om en kopia!!

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Alternativt håller dig uppdaterad på Microsofts senaste patchar till IIS. Många patchar som har skickats ut rör just olika sätt att lyckas lista asp-koden, och de flesta hinner inte med att patcha sina servrar i samma takt som det kommer propåer från Microsoft :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det har varit ett fåtal sådana som varit i mycket speciella fall.

 

Det rykterna kommer från är ::$DATA buggen där man kunde lista ASP koden på IIS4 genom en vanlig browser men det var över fyra år sedan och som sagt IIS4.

 

Det funkade på grund av hur NTFS är uppbyggt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många ASP sidor använder sig av include filer som oftast har .inc i filändelse. Dessa innehåller ASP kod, vilket även visas utav webbservern. Kruxet är bara att du måste veta vad filerna heter.

 

Personligen har jag som vana att aldrig döpa mina include filer till .inc utan till .asp

 

Mvh. john

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag hur lagligt det programmet är - därför så nämner jag inte namnet på det.

 

Men jag har sett ett program som fungerar som ett FTP program (är alltså inget), men skillnaden är att man INTE behöver ett ftp konto - servern behöver alltså inte ens ha en FTP server.

 

Med detta program så kan du gå in i en katalog som är utdelad, och sen ladda ner hela kataloger och sidor. Vet inte hur asp fungerar men ser inget som kan stoppa detta program från att ladda ner koden..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sånt program, om du pratar om dump program så är det enda du får HTML kod.

 

Ungefär som att ställa in offline visning av websidor som synkroniseras vid vissa tidpunkter, den dumpar ochså hela sajten men absolut ingen ASP kod.

 

Förstår inte varför du tror att det ska gå automatiskt på något sätt, ASP koden körs på servern och genererar HTML kod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet att det låter konstigt - det är däför jag kollar upp det just nu..

 

Men det var iaf inte ett dump program.

 

Tjoff

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med detta program så kan du gå in i en katalog som är utdelad, och sen ladda ner hela kataloger och sidor

 

Du kanske tänker på Explorer (Utforskaren)? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja,

 

det var nog inte explorer..

 

Däremot så tror jag dock att Nibbler hade rätt i att det var ett dump program, av någon anledning fick jag intrycket av att det absolut inte var det förr..

 

Får kolla upp saken mer senare ..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...