Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

adsl-modemet har svårt att synka


proggis

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt Alcatel modem installerat med fast kablage sedan drygt 4 år sedan-ca 2 m mellan telejack och filter samt ca 8-10 m mellan filter och modem-

tar allt längre tid på sig för att synka. Ingen skillnad om jag tar loss utgående kablar.Telias support har gjort en undersökning och signalerat att problemet är borta, men icke! Nu råkar jag ha lite elektronik i bagaget, bl.a. har jag ett 10MHz oscilloskop av god kvalitet som jag tänkte koppla in på filtrets utgångar för att kolla nivåer och pulsutseende, fråga är om jag kan göra detta ostraffat, inimp är 1Mohm//35 pf, och vilka värden jag kan vänta mig.

 

Tacksam för synpunkter/ pegge

 

PS Har naturligtvis motionerat kontakter och dragit skruvar!

DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Du har inget annat modem att pröva med? eller om du kan låna ett modem av någon du känner. Det är i alla fall enligt mig ett lättare sätt att se var felet ligger. (förutsatt att man vet att modemet man prövar med fungerar bra på andra ställen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, men det är en baggis att kolla med skopet, ta fram, starta , ta locket av filterdosan och hålla till testpinnar, men jag måste veta hur signalen skall se ut.

MVH/pegge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...