Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förblir filmen i bästa format


Suz

Rekommendera Poster

Jag har tidigare frågat om hur jag på enklaste sätt ska kunna spara ner film från en digital videokamera till DVD-skivor och behålla kvaliteten (och jag vet att det tar plats). Efter all hjälp jag fått här tar jag nu in filmen på datorn från videokameran med Adobe Premiere Pro och använder Capture. Det lägger sig då som avi-filer i Premiere-mappen men också som Winamp-filer. Sen bränner jag ner avi-filerna på DVD med Nero. När jag sen öppnar DVD-skivan så står det att filerna är Winamp. Men om jag lägger tillbaka det i datorn igen från DVD-skivan så blir det avi-filer igen.

 

Min fråga är om jag har fångat filerna med den bästa kvaliteten på DVD-skivorna. Är det som det ska? Varför ”lägger sig winamp i”? Ca 20 min film fyller en DVD så det är ju stora filer i alla fall.

Suz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera i en Inspelningsbar DVD spelare med hård disk och kör in dina filmer direkt på DVD skivan eller hårdisken.(Skapa och redigera en spellista som kan innehålla upp till 50 sekvenser)

 

Välj själv inspelnings kvaliteten.

Utrymme av film på en 4,7gb DVD skiva ca:a 1 timme - ca:6 timmar.

 

 

mvh Max12

 

[inlägget ändrat 2005-10-18 01:33:19 av Max12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. dra in filmen i premiere till rådata avi-filer

2. lägg till filerna i ett projekt, klipp och ta bort det du inte vill ha.

3. exportera ut ifrån premiere till dvd-format

4. använd dvd-skapar program för att bränna dvd-filerna till en dvd-skiva (ex. nero, ulead dvd-creator m.m.)

[____________________]

 

Mvh Ledin

Pentium 75mhz 12mb minne 80mb hårddisk OS/2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips;

Använd inte Premiere om du är ovan vid videoredigering. Om du har WinXP så använd istället den inbyggda "Movie Maker2", det är lite ostabilt men om du sparar ofta så går det att leva med.

*Fånga som Avi.

*Redigera.

*Spara som Avi.

*Bränn sedan med tex Nero, eftersom MM2 inte har dvd-brännarstöd från början.

En dvd-skiva rymmer ganska exakt 2 timmar film om du väljer högsta möjliga kvalitet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla engagerande svar. Jag ska kolla Lassew1:s inlägg. Hur väljer man i vilket program man vill få .avi-filer visade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...