Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ominstallation av XP

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Jag försöker ominstalera XP:n med CD. Får svar att: Setup did not find any hard disk drives installed in your computer. Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. Thir may involve running a manufacturer- supplied diagnostic or setup program.

Setup cannat continue.

Jag har även en windows 98 startdiskett, men går ej boota med den. Snälla hjälp mig.

Guest idgadmin

Menar du data (sata) disk? vad är det?

Nu startas inte windows heller, står SYSTEM HALTED. Vad gör jag för att formatera hårddisken och installera XP på nytt när jag inte kan göra det med skivan då står att jag inte har hard disk drives installed in your computer.

Och när jag försöker med startdisketten händer ingenting, kommer inte till DOS prompten så att jag kan välja format c:

Tacksam för svar.

Guest idgadmin

Om du ska göra en ominstallation av XP har du säkert hårddisken formaterad med NTFS och då kan du inte starta datorn med en win-98 startdiskett då denna bara fungerar på FAT. Om du inte kan boota från XP's CD-skiva kan du antingen använda XP-skivan för att skapa startdisketter eller så kan du gå in på bootdisk.com och ladda ner startdisketter för XP.

Lycka till.

Guest idgadmin

Jag kan boota med XP´s CD-skiva men det då jag får svar: Setup did not find any hard disk drives installed in your computer. Make sure any hard disk drives are powered on and properly connected to your computer, and that any disk-related hardware configuration is correct. Thir may involve running a manufacturer- supplied diagnostic or setup program.

Setup cannat continue. Presse F3=quiet setup. Jag kommer inte längre än så.

Fick du en diskett med moderkortet/datorn, för i så fall ska du när du startar med skivan och det nere i listen står F6 just trycka F6 och sätta i disketten och följa anvisningarna.

Låt datorn göra jobbet

Hej

Har du satt din diskett/floppy som första boot-device i BIOS så ska du kunna starta datorn med en W98-diskett oavsett vilket filsystem hårddisken har.

Men då du får upp ett felmeddelande angående hårddisken bör du kika om du kan se den i BIOS. Kolla också att kablarna till den sitter i ordentligt och att lampan för hårddikaktivitet blinkar frampå datorn.

För att kunna installera XP på en SATA-disk måste du först installera drivrutiner för det. Du trycker på rätt F-knapp när det står nertill på skärmen efter att du lagt i XP-skivan.

Vet du inte viljen typ av hårddisk du har syns det i BIOS eller kika helt enkelt in i datorn och kolla om hårddisken är kopplad till IDE eller SATA på moderkortet.

För att utesluta att det är något fysiskt fel på hårddisken ( efter att du kollat kablar m.m. ) så flytta över dne till en annan dator. Glöm inte att bygla om den till Slave ....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...