Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk i datorn


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har tänkt att skaffa en ny hårddisk till datorn. Men jag vet inte hur stor hårddisk jag kan ha i den. Som jag fattar det som så heter mitt moderkort PlatiniX 2D (QDI PlatiniX 2D-A (i845)DDR)

Jag har tänkt på en 200 eller 250 GB hårddisk. Kan jag ha en sån stor hårdisk i datorn? Har även hört att det finns nåt som heter kontrollerkort. Är det lätt att använda ett sånt kort?

 

Jag har även tänkt att installera om Windows XP på den nya hårddisken. Är det nåt särskilt man måste tänka på då?

 

Skulle vara otroligt tacksam för svar =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så ska det inte vara några problem med storleken på hårddisken.

 

Du ska nog inte behöva ett kontrollerkort, om du inte t ex redan har två hårddiskar i datorn

 

Att installera XP är lätt som en plätt, det ska nog inte vara några problem!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man kan tänka på är att ta bort partitionen med operativsystemet på den gamla disken för annars så läser datorn från båda, och sen att den inte heller är aktiv.

 

Och gärna också koppla ur den rent fysiskt till en början.

 

 

Låt datorn göra jobbet

 

[inlägget ändrat 2005-09-11 13:59:30 av A7043VMS190]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ok men jag har 2 hårddiskar i datorn,men dom är inte så stora. Så utrymmet på dom börjar ta slut =/

 

Men det är väl moderkortet som bestämmer hur stor hårddisk man kan sätta i datorn?

 

Så jag behöver nog ett kontrollerkort. Hur funkar ett sånt kort. Kan man koppla in den nya stora hårddisken i kontrollerkortet, och sedan installera Windows XP på den? Jag tänkte ha kvar mina 2 gamla hårddiskar i datorn.

 

Det här med Windows XP, jag har aldrig installerat Windows på nån dator. Så jag är rädd att jag ska göra nåt fel. Men det är lätt att installera XP på en nya hårddisk?

 

Tacksam för svar =)

 

[inlägget ändrat 2005-09-11 14:11:50 av Munka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här har du ett test på ditt moderkort.

 

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_020225_qdi_platinix_p2da.php?page=1

 

och här hittar du eventuella uppgraderingar till bios och nya

drivrutiner:

 

Bios: http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/support/d_Platinix2D.htm

http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/support/d_biosp4.htm

 

Drivrutiner: http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/support/d_downloadcd.htm

 

Borde inte vara några problem vad gäller hårddisken. Annars finns det kanske uppdateringar av bios som gör att du klarar större hårddiskar.

 

Vad gäller XP: Du bör ha minst 256MB i RAM-minne för att det ska flyta på någorlunda bra.

Själv anser jag att 256MB är för lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att installera oset på dom vanliga ide el sata kanalerna eftersom kontrollerkort i regel behöver drivisar.

 

 

Låt datorn göra jobbet

 

[inlägget ändrat 2005-09-11 14:27:42 av A7043VMS190]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för all hjälp!

 

Men jag skulle vilja veta mer om kontrollerkort. Hur dom fungerar. Om det finns nån här som kan berätta mer om det. Eller om det finns nån bra sida på internet som det finns fakta på.

 

Tacksam för svar =)

 

[inlägget ändrat 2005-09-11 17:10:09 av Munka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Hittade en sida på engelska där det står lite information.

 

http://www.sharpened.net/glossary/definition.php?controllercard

 

EDIT/ Blev dubbelinlägg

------------------------------

P4 2GHz\768 MB RAM\60 GB+120 GB HD\Soundblaster Live 5.1\Radeon 9800 PRO\Win XP PRO SP2\Logitech MX 510

 

[inlägget ändrat 2005-09-11 23:17:27 av datakille_86]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet av kontrollerkort beror på vilken typ (läs gränssnitt) av hårddisk du ska ha.

 

ATA(-33;-66;-100;-133)

SATA(SATA II)

Firewire(400/800)

USB(USB2)

 

Storleken beror på operativsystem och val av filsystem.

 

 

<^> To Boldly Go Where No Man Has Gone Before <^>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för all hjälp =)

 

Men nu har det blivit ett annat problem. Nu har jag den nya hårddisken i datorn (250 GB) och jag har installerat Windows xp på den. När jag installerade Windows på den nya hårddisken, så var den kopplad till kontrollerkortet. Det gick ganska smidigt. Sen så kopplade jag in den nya hårddisken så den blev master. Sedan så kopplade jag in en av mina gamla hårddiskar i kontrollerkortet. Den med gamla windows xp på. Jag tänkte flytta över mina filer jag ska ha kvar. Men när jag går in i hårddisken, klickar vidare till document and settings. Sen till min gamla användare så kommer jag inte åt mina filer. Det står åtkomst nekad när jag dubbelklickar på mappen. Vad kan man göra åt det?

 

Man måste ju kunna komma åt sina filer på sin gamla användare.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...