Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dubbla kärnor, dubbla PCIe x16

Villee

Recommended Posts

Hej!

1)

Nu när det börjar komma ut lite proccessorer med dubbla kärnor undrar jag om det är värt att köpa en sån, eller om det är bättre att lägga pengarna på t ex dubbla grafikkort eller snabbare internminne.

Speldator skulle vara syftet.

Hur mycket snabbare blir t ex Intels 64-bitars med dubbla kärnor jämfört med en 3,8 GHz HT? Eller AMD's 3800+ mot en vanlig 3500+?

Inte aktuellt att köpa förrän om ett halvår (då priserna har ändrat sig), bara nyfiken :)

2)

Kollade lite i Everest på minnestesterna och såg att AMD 3500+ (2,2GHz) tillsammans med dual channel DDR 400 var den överlag snabbaste kombinationen.

Då undrar man ju varför DDR2 (667MHz) inte är snabbare. Är det värt att lägga pengar på DDR2, eller är dom inte så mycket snabbare?

3)

Jag har hört att det kommer moderkort som stödjer dubbla PCIe x16 (istället för en delad, två PCIe x8), någon som vet när?

[inlägget ändrat 2005-09-04 20:39:18 av ViIIe]

Hej

Jag tror det är extremt mycket bättre att lägga mer pengar på bättre grafikkort än på t.ex processor och minne eftersom grafikkortet arbetar mest i spel...Om du är ett riktigt spelfan kan du ju köpa två GF 7800 GTX och SLI-koppla ;) Prestandan blir upp till 70 % bättre om man SLI-kopplar ett grafikkort

Jag tror att DDR2-hastigheten inte spelar någon större roll...Det är andra saker som är nyare som gör så att datan kan läsas och skrivas snabbare

Lycka till

Okej, ska till Thailand i vinter, har hört att dom har billiga grafikkort där... :-)

[inlägget ändrat 2005-09-05 21:43:14 av ViIIe]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...