Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vanlig film till datorn


Ztrato

Rekommendera Poster

Jg undrar hur man gör för att få över en vanlig film som man spelat in med filmkamera till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard Liljeberg

 

 

Om du har en digital kamera med en DV utgång.

så kan du köpa ett dv kort för runt en tusenlapp.

 

Om du inte har det så ligger hoppet i ett tv kort och därmed spela upp filmen och fånga den med din tv mjukvara.

 

Detta vet jag funkar finfint, för det har jag testat.

Men med min förra maskin som var en PII 400 så kunde jag bara fånga 320*240 upl sen började den tappa bilder

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om jag förstod frågeställaren rätt så handlade det om "vanlig" film, dvs en sådan där en sekvens av vilder exponeras på en ceelouidremsa med fotoemulsion som sedan framkallas och visas med en projektor där en lampa lyser genom filmen och man ser bilden på en duk som är uppsatt på väggen. Ja sånt fanns för länge sedan och var dessutom vanligt förekommande.

För att överföra dessa filmer med någorlunda kvalitet rekommenderar jag att du alitar ett proffs. Enda möjligheten tror jag är att gå via video, och då gärna digital sådan. Jag har dålig koll på denna marknad men ett tips kan vara några som heter Studiovision. En e-mailadress som verkar kunna vara en ledtråd hittade jag på nätet: kh.malmqvist@swipnet.se

 

Vill du själv överföra smalfilmen till video finns det en simpel anordning där projektor och videokamera riggas på en anordning där filmen, via en spegel, visas på opalglasskiva mot vilken videokameran riktas. Den kan, bland annat, köpas på Claes Olsson.

 

Hoppas att detta hjälper dig på traven.

---/Thomas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...