Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Datorer + 1 Switch = Nätverk?


albert_1975

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte skapa ett litet nätverk hemma med mina två datorer...Jag kör Windows XP Pro SP2 Swe i både två..

 

Jag har köpt en 5-portars ethernet switch som har funktionen full duplex!

 

Hur gör man med att koppla ihop de 2 datorerna så att man har tillgång till internet via switchen? Behöver man några speciella nätverkskablar? Behöver man ändra nåt i IP-nummer inställningarna?

 

Det vore snällt om nån förklarade hur man gör steg för steg!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur ansluter du till Internet? Det har viss betydelse för hur du ska gå tillväga.

 

Om du ansluter via uppringd förbindelse:

Anslut de båda datorerna till var sin port på switchen. Använd ethernet-kablar med s.k. "rak" koppling. De flesta switchar accepterar dock numera även s.k. korsade kablar, dvs sådana som du använder om du direkt kopplar ihop två datorer.

 

Sen måste datorerna konfigureras. Det kan du göra antíngen manuellt eller automatiskt. Ja rekommenderar dig att göra det med hjålp av en guide som du hittar under START/Inställningar/Nätverksanslutningar

Börja med den dator du ringer upp Internet med. Följ anvisningarna i guiden för hur du ska konfigurera de båda datorerna.

 

Om du ansluter till Internet via bredband borde du istället för switch ha skaffat en router. Det går med switch också, men då rekommenderar jag dig att stoppa i ytterligare ett nätverkskort i ena datorn och ansluter till Internet via det.

Det finns mycket mer att säga om detta men jag bryter här.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Odalbonden för att du la tid på att besvara min fråga!

 

Jag glömde nämna vilken typ av internet jag har..Jag har comhem tv-kabelinternet. Om jag vill köra med switch istället för router hur gör jag?

 

Det vore ytterst snällt av dig om du hjälpte mig skapa mitt allra första nätverk =)

 

Vänliga hälsningar,

Albert.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Albert!

 

Jo som jag skrev i förra svaret är det inte riktigt lämpligt att använda en switch för att koppla ihop flera datorer direkt med en internetanslutning.

Varför?

Ja jag vet inte om jag kan skriva så mycket här som jag skulle behöva för att förklara. Men låt mig nämna ett par saker:

 

För att koppla ihop dina datorer till ett lokalt nätverk så behöver varje dator en unik adress. Använder man TCP/IP-protokollet så är det en s.k. IP-adress. Men gentemot Comhem så kan du bara ha EN IP-adress. Det enda en s.k. switch gör är att samla in trafik från flera portar och slussa vidare mot andra portar. Detta utan att modifiera datapaketens adresser. Om du därför kopplar ihop dina två datorer via en switch och ansluter denna i sin tur till Comhems kabelmodem så kan du bara få en IP-adress till en av datorerna. Du kan alltså inte använda mer än en åt gången. Du har inte heller möjlighet att flytta filer mellan dina datórer lokalt, eftersom bara en av dem kan få en adress av Comhem.

 

Om du använder en router istället så fungerar den som en brygga mellan ditt lokala nät och internet. Den IP-adress som Comhem ger dig får routern helt enkelt. Sen ger den i sin tur dina datorer andra IP-adresser på formen 192.168.x.y där x oftast är 0 eller 1 och y kan vara vad som helst mellan 2 och 253. Utåt sett har du bara en IP-adress, den du får av Comhem, men på det interna nätet har dina datorer var sina LOKALA adresser. Det gör att du kan ha ett lokalt nät där du delar filer mellan datorerna utan att någon på internt kan se dem. Med en switch så syns dina utdelade resurser från internet och alla på internet kan alltså se dem.

 

Om du trots detta verkligen vill använda din switch så kan ddu göra precis på samma sätt som om du hade haft en uppringd förbindelse. Använd ena datorn för internetanslutningsdelning. Då är det DEN datorn som får fungera som nav i ditt lokala nät och ge sig själv och de andra datorerna LOKALA adresser på det lokala nätet, men ut mot Comhem och internet så används den dynamiskt tilldelade adressen från Comhem.

Internetanslutningsdelaningsdatorn datorn måste i detta fall ha två nätverkskort, ett mot internet och ett mot lokala nätet (din switch). Nackdelen med denna lösning är att datorn som är ansluten till internet måste vara igång om du ska kunna surfa från den andra.

 

En annan sak som jag bara föbigående nämnde ovan är säkerhetsaspekten.

 

mvh

/odalbonden

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Odalbonden, jag bugar mig värdigt o tackar dig länge för den berikande informationen jag fått av dig!

 

Jag e glad att det finns hjälpsamma människor som du i världen =)

 

Tack än en gång!

 

PS: kommer med flera frågor i fall det strular sig sen *S*

 

MVH

/Albert

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...