Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från videokamera till PC


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Hej alla datorkunniga!

 

Jag har en fråga om ett lämpligt program för att föra över de videofilmer som vi tagit med vår (gamla) videokamera (format Hi8) till PC:n för att sedan kunna bränna ner dom på cd-skivor. Tar också gärna emot tips på ett passande redigeringsprogram. Jag har XP på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Skaffa en DVD-recorder med inbyggd hårddisk, t.ex. Sony RDR-HX710. Med den har du en modern ersättare för videobandspelaren samtidigt som du kan kopiera ner allt TV och film till en DVD-skiva. Om inte redigeringsfunktionerna räcker till i DVD-recordern kan du flytta över filmerna till datorn med denna DVD-skiva och redigera vidare i PCn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Hålle!

 

Tack för ditt svar. Om jag förstår dig rätt så kan jag (även) hoppa över DVD-recordern och köra direkt till min pc? Där har jag en 250 GB hårddisk att jobba med.

 

Behövs det något särskilt program för att göra denna överföring från videokamera till pc och sedan till dvd-skivor?

 

Jag undrar också över ett lämpligt program för att redigera det material jag laddat över från videofilmerna? redigeringsprogram

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

du kan skaffa ett tv-kort till din dator för PCI interface eller extrent med USB2, finns från ung 400:- till detta behöver du ett program. ska du göra mindre redigeringsarbeten så är Ulean Movie Factory 4 utmärkt, ska du gör mera redigering, senövergångar etc så är Pinnacle studio 9 bättre. Pinnacle har också ett set med studio 9 samt videfångarkort (ersätter då tv-kort)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack signaturen "undrar" för ditt inlägg. Finns det några andra förslag från någon annan debattör innan jag skrider till verket..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara Ulead Movie Factory 4

 

Ett tips är att leta efter ett tv-kort som har kompositingång för video/audio (vilket flertalet har). Med ett tvkort så får du ju på köpet möjlighet att spela in och titta på tv på datorn. Se vilken typ av program som medföljer kortet. Det kan vara så att du med kortet får med en mjukvara som faktiskt kostar mer än kortet om du skulle köpa det löst. Så leta på internet efter tv-kort och se vilken mjukvara som följer med, många av dessa går att använda till att även redigera dina egna filmer.

 

själv har jag ett tv-kort (köpt för 400:-)+ ulead movie factory samt pinnacle studio 9 samt magix movie on CD/DVD (senaste sämst av listade program)

[inlägget ändrat 2005-08-27 20:39:54 av undrar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...