Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W2K kan inte skriva till HDD!


ChiSS

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Satt i helgen med detta problem (har löst det tillfälligt) med en gammal image (ghost).

 

Kör Win ME på min burk med en IBM hdd uppdelad på 2 partitioner (5 + 8 GB). Har installerat ME med en uppgradering från Win 98 Second Ed. Skulle installera Win2K i helgen och formaterade C:\.

Bootade om och startade installationen från CD:\i386\winnt

Installationen startade ok, tills han skulle lägga in filerna för kopiering (installatinsfilerna). Då klagade han på att det inte gick att skriva till C. "Kontrollera att enhet C inte är skadad.", sa han.

 

Disken är ok, eftersom jag har installerat en image av min ME igen, men jag misstänker att ME har satt någon sorts stämpel någonstans så att ingen annan får skriva till bootsektorn eller nåt.

Kan detta stämma, och i så fall hur får jag bort det?

Tacksam för svar.

 

/ChiSS ;-)

 

[inlägget ändrat 2001-07-02 11:48:47 av ChiSS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Blir det då:

"format c: /mbr" eller "format mbr"

eller annat.

hehe Såg i ditt svar nu att det skall vara format /mbr

 

Tack för hjälpen!

 

/ChiSS ;-)

 

[inlägget ändrat 2001-07-02 12:21:20 av ChiSS]

[inlägget ändrat 2001-07-02 12:22:12 av ChiSS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

format har inte växlen /mbr !

Fdisk har /mbr som växel !

_______________________________________________________

VARNING: Intagande av alkohol kan resultera i att du vänder dig om på

morgonen och får syn på något riktigt otäckt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde detta från annat håll också!

 

Tack!

 

/ChiSS ;-)

[inlägget ändrat 2001-07-02 13:59:23 av ChiSS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

har provat att köra fdisk /mbr

Vet inte om det skall hända något speciellt, men det enda som hände var att floppyn körde lite, sen var det inte mer med det.

 

Nåja, det fungerade inte i alla fall. Win2K kan fortfarande inte skriva till C. Har letat i registret efter konstiga nycklar utan resultat.

 

En annan sak som jag inte nämnde innan är att om jag bootar med en vanlig bootdisk (ej skapad av Win ME) så klagar den på att NTLDR saknas. Vad gör denna filen och hur kommer det sig att den frågar efter denna filen. Det bevisar att ME har lagt något någonstans som inte försvinner med varken format C: eller fdisk /mbr

 

Har tom provat att ta bort partitionen helt och skapat om den igen. Men....funkar ändå inte.

 

Vad f*n kan detta vara?

MYCKET tacksam för hjälp!

 

/ChiSS ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När startsektorn på hårddisk/diskett läses in så körs ett litet program som heter NTLDR (NT Boot loader). Detta programmet har som uppgift att starta operativsystemet. När NTLDR körs så läser det in en annan viktig fil nämligen BOOT.INI. I BOOT.INI finns information om vilket eller vilka operativsystem som finns tillgängliga och var på hårddisken de ligger.

 

Mvh

Mikey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då fick man reda på det, men du har ingen aning om mitt problem?

 

Den här NTLDR, den körs inte på Win 95, 98 har jag för mig?

 

 

 

 

/ChiSS ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du på din D: partition har installationsfiler, egna filer etc.

Har du testat att ta bort alla partitioner utom den, och installera W2K och låta installationsprogrammet lägga upp en ny partition åt sig själv?

 

Boota direkt från CD'n.

 

- My eyes have been so red, I've been mistaken for dead... But not tonight. (DM)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att boota från skivan, men det går inte. Startar jag med boot från skivan så går han rätt förbi. Tror att det har med att det är 32 bitars prg.

Har iofs inte provat att ta bort partitionen och bootat från skivan.

 

Men vänta nu, om jag bootar från skivan utan C partition så har han ingenstans att lägga in installationsfilerna. frågan är om han då lägger dem på D eller frågar om jag vill skapa en C partition eller om han klarar av det över huvudtaget. Har känslig data på D så den får inte bli förstörd.

 

 

 

 

/ChiSS ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Om du bootar från CD'n så skall det bland dom första frågorna som kommer upp vara på vilken partition den skall installera, du skall ha möjlighet att ta bort och skapa partitioner här.

 

Däremot om du bootar från en diskett och sedan kör winnt programet från CD'n så skall C: redan vara formaterad.

 

När jag lägger in W2K på en maskine som inte klarar att boota från CD'm brukar jag göra följande:

 

* Boota från en Win98 diskett med CD-drivrutiner, gå till kommandoprompt-läge

* Stoppa in Win98 cd'n (vissa av nedanstående program finns i windows katalogen på CD'n)

* partitionera upp disken

* Formatera C:

* Kör igång smartdrv.exe

* Byt till W2K CD'n

* Kör winnt.exe från W2K CD'n

 

Detta borde fungerar, har hittils fungerat för mig :-)

 

//GunnarD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Gunnar!

 

Jag tackar för ditt inlägg, men du har gått runt mitt huvudproblem. Jag kan inte boota med en En 98 bootdisk för att den frågar efter NTLDR.

 

Och innan man väljer installationspartition så måste Win lägga in själva installationsfilerna på C (de som gör att man kan börja installationen) och det är det som inte går pga av felemddelandet överst i denna numera långa tråd. :-)

 

Men skall prova det här med smartdrive mm. Tack för tipset!

Hoppas att det löser sig...hehe

 

Tack alla för ert engagemang!

 

 

 

 

/ChiSS ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa att datorn frågar efter NTLDR även när du startar datorn mot en Win98 startdiskett? Är detta rätt? Det borde den inte göra om du inte har ställt in så att datorn bootar mot C: före A: i BIOS. Om datorn bootar mot disketten först så borde det inte spela någon roll vad som finns på hårddisken. Det låter även som att det ligger rester kvar på C: efter tidigare försök att installera W2K. Testa med att formatera C: igen. Testa även med FDISK /MBR igen.

Jag råkade ut för samma problem som du när jag skulle installera W2K på datorn i skolan. Jag löste det genom att radera hela hårddisken, partitioner och hela rubbet med ett program som heter Clrpart. Men det är ju ingen lösning för dig efter som du har viktig data på D:.

 

Mvh

Mikey

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-03 20:38:22 av Mikey12]

[inlägget ändrat 2001-07-03 22:22:35 av Mikey12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Mikey!

 

Alldeles riktigt så måste det ligga något skräp kvar någonstans. Frågan är bara var det ligger?

 

Har provat det du föreslår, men det hjälper inte heller. Jag får nog se till att antingen bränna ner datan på D eller köpa en ny hdd och kopiera över den dit. Provar i alla fall att ta bort samtliga partitioner.

 

Återkommer med resultat!

 

Tack för svaret!

 

 

 

 

/ChiSS ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!

 

Ja, då sitter man och kör Windows 2000 nu då......hehe

Jag skall berätta hur jag löste det.

 

Tog bort alla partitioner på disken, installerade Win 98 Second Ed. Gjorde en bootdisk, formaterade C och installerade 2000.

Installationen av Win 98 måste ha frigjort det här låset som Win ME har hållt på disken.

 

Ha det gott alla, och tack för alla tips jag fick!

 

/ChiSS ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena...

Kul att det funkade för dig. Jag misstänkte att du var tvungen att ta bort partitionerna för att få det att funka. Jag har råkat ut för samma sak och det enda sättet att lösa det på var att radera partitionerna. Hoppas att du inte förlorade vad du hade på D: utan kunde bränna över det på en skiva.

 

Happy W2K-ing :)

 

Mikey

-----------------------------------------------------------------------

Det är väl att lögnen finns - tänk om allt man hörde var sant.

Albert Engström

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-12 09:41:19 av Mikey12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...