Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel hastighet på DVD-brännare


jontebus

Rekommendera Poster

Har problem med bränning av DVD-skivor - vilka inställningar jag än har (x2, x4, x8 etc) bränns mina skivor bara i x1.5 hastigheten.

 

Har precis bytt brännare från NEC till LG - samma problem. Börjar ana att problemet ligger någon annanstans än i brännaren.

 

Några tips?

 

Har senaste firmware osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt i från TDK, MAXELL och PLATINUM till FUJI, TRAXDATA och SONY. DVD+R och DVD+RW.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på många saker, så som tex hårddiskens hastighet, mängden RAM-minne, typen av IDE-kabel(om IDE används), om enheterna sitter på samma IDE-kanal.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja... vilka enhete tänker du på som sitter på samma IDE-kabel? Har ju DVD-ROM och DVD-brännare på samma. Och båda hårddiskarna även de på samma. Är det bättre att ha de på separata IDE-kanaler? Tror jag har 3 anslutningar i moderkortet iaf.

 

1GB RAM och helt nya IDE-kablar (som i och för sig följde med moderkortet, MSI 925x Neo).

 

Inget sätt jag kan felsöka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge inte hårddisk och brännare sitter på samma kabel, så skall inte det påverka.

 

1GB RAM skall räcka till utan vidare...

 

Nästa sak som kan påverka, är de program som körs i bakgrunden.

Om du tex har ett antivirus som körs med "On access scan", så kan det eventuellt påverka.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknande problem med hastigheten kan lösas genom att firmware till brännaren uppdateras. Kolla på tillverkarens hemsida.

Men var noga med att läsa instruktionerna noga, en felaktig flashning av firmware kan förstöra brännaren.

 

/*---------------------------------------*/

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har uppdaterat firmware så som LG's instruktioner var - testade även att bränna med brandvägg och antivirus active scan avstängt. Samma resultat.

 

Kan ju beskriva lite mer hur det ser ut när jag bränner. Device buffer hoppar från 20% och upp till 80% ungefär - fram och tillbaka, fram och tillbaka. Verkar lite märkligt tycker jag.

 

Bränner iallafall fortfarande enbart 1,5x.

[inlägget ändrat 2005-08-12 15:27:18 av jontebus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

INGEN som har någon aning om vad som kan vara fel???

 

Något med moderkort, Processor, RAM - inga andra tips vad jag kan testa???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har du kollat med tillverkaren vilka skivor de rekommenderar (finns förmodligen på LG:s sida för uppdateringar)? Går skivorna att bränna i högre hastighet än 1.5X?

Skriv också vilken brännare du har ifall någon har likadan...

 

/Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare,

 

hade likadant problem med min förra brännare från NEC, så felet bör inte ligga i själva brännaren - eller skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Du verkar ha testat och gjort det mesta. Jag skulle även ha testat med att koppla bort DVD-läsaren och ha brännaren ENSAM på Ide-kabeln som "secondary master".

För att utesluta eventuella störningar på Ide-kabeln.

 

Har man provat de mesta självklara lösningarna så kan man börja testa de mindre självklara.

Vem vet, ibland så kan det löna sig.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-18 23:22:19 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Kom att tänka på en annan "mindre självklar" sak till.

Du skriver att Ide-kablarna följde med moderkortet.

 

Det gjorde dom till mitt också. Grejen var att det var en speciell Ide-kabel till HD och en annan Ide-kabel till CD-rom.

(nu pratar jag om dom platta kablarna alltså och INTE om den runda till HD som också fanns med)

Jag vet inte vad som händer om man förväxlar dom eller om det ens går att göra det.

 

Men det kunde också vara en idé. Att titta så det är "den rätta" av de två sorterna platta Ide-kablar.

 

spånar lite bara

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-19 00:45:08 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova testerna med IDE-kablen. Tror det kan vara en sådan grej som många glömmer att kolla. Återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Har du kontrollerat att alla HDs + Brännare/DVD läsare står på UDMA och inte bara PCI (eller vad det heter)? Detta går att ändra i antingen bioset eller enhetshanteraren. Tror jag hade liknande problem som dig men sedan fixade jag det där och så blev det fint igen. Själv har jag dock precis fått bytt brännare från en LiteOn till Asus, pga LiteOn:en inte ville bränna/läsa vanliga cds längre bara dvder fungerade. Någon som haft det problemet då?

Hoppas det fungerar!

 

[inlägget ändrat 2005-08-19 07:25:01 av Hmmkk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...