Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop 2 datorer


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

Jag undrar hur man kopplar ihop 2 datorer och flyttar över filer från den ena datorn till den andra datorn.

Jag har en korsad nätverkskabel som ansluter båda datorerna genom nätverkskortet. Men hur gör man sen? och vilka eller vilket program behöver man för att kunna överföra filer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, det behövs inga extra program. men du måste skapa själva nätverket genom att köra Nätverksguiden på båda datorerna. Ge nätverket samma namn men ha olika namn på varje dator du vill ansluta till nätverket. Sedan är det bara att dela ut vad man nu vill dela med de andra ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Gå in på nätverksanslutningar och högerklicka och välj egenskaper på din anslutning till lokalt nätverk. Där ska du ha installerat Client for ms networks, file and printer sharing for ms networks och qos packet scheduler och viktigast internet protocol (TCP/ip). Välj egenskaper för Internet protocol TCP/IP och klicka för "använd följande ip-adress" och skriv in i IPadress 192.168.0.1 i första datorn och 192.168.0.2 i den andra datorn du har. Nätmask ska det stå 255.255.255.0 i båda datorerna. När du har gjort dessa ändringar klickar du på OK och går in på start-kör och skriver cmd. Nu skriver du ping 192.168.0.1 eller 192.168.0.2 beroende på vilken dator du sitter vi. Sitter du vid datorn med ipnummer 1 på sluter så pingar du 2an tex...Får du svar från datorn så står allt rätt till...

 

Nu kan du gå in på "Mina nätverksplatser"..(det kan du göra via att gå in på den här datorn och sen finns det i vänsterlisten.. Klicka sen på i vänster list "Visa datorer i arbetsgruppen" Där borde din andra dator komma upp...Glöm inte att dela med den mapp du vill dela ut i nätverket. Då högerklickar du på mappen och väljer Delning och säkerhet pch klickar sen på "Klicka här om du är medveten om bla bla bla"

 

Har du några problem så är det bara att återkomma.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

ok men ett problem är när jag skriver in cmd i kör så hittar inte datorn det programmet.

Kan man inte istället köra nån nätverksguide på de båda datorerna eller blir det svårare då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

cmd står för kommandotolken (som finns i windows xp) I äldre windows öppnar man ett dos-fönster

 

Eva

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 95/98 öppnar man kommandotolken (MSDOS-prompt) genom att skriva command i Kör...

 

/*---------------------------------------*/

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag har ett annat förslag.

Nyckeln till det hela är datorns usb-anslutning - ett sätt att få ett eget nätverk. Det kostar ungefär 200-250 kr om du väljer exempelvis Sandbergs USB Data Link. Det är en specialkabel med hankontakter i bägge ändar och en plastbubbla med elektronik i mitten, en bruksanvisning och en CD med drivrutin och program. Den är användbar hur många gånger som helst. Det säger jag, eftersom jag köpte från Dell ett motsvarande USB Data Link i samband med att köpte en nu PC till min arbetsgivare och behövde tanka över massor av programmet från en äldre PC.

Det gick bara att använda deras USB Data Link bara en enda gång trots att det kostade ungefär 350Kr. Det värsta är att det framkommer inte från den sidan därifrån man väljer ihop en hel Dell PC och tillbehör. När vi ringde upp Dell och klagade, ja då sade Dell bara att de inte kan göra något. Det är bara så.

 

Lyca till

 

Ladislaus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...