Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datan lägger av .


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej alla glada datafanatiker !

När jag sätter igång ett spel så stängs datan bara av efter 1-5 minuter, funkar hur bra som helst att göra annat, men inget spel :S kan kolla på film och allt vanligt , men inget spel..

Har haft samma problem förut men då "gick det över" och fungerade men nu har det hållt på nån vecka, har bra virus program och ad-aware men inget utav dom hittar något virus, nån som vet nån möjlig lösning på detta problem, börjar bli galen :) . Tack på förhand

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det kan ha med ditt nätaggregat att göra. Det alstras en aning mer ström då prestandan ökar. Kolla i bios hur mycket ström som utdelas och vad du har tillgängligt.

 

Kan också ha och göra med värme. Ju mer din datorn pressas desto varmare blir den. Undersök värmen i bios.

 

Kan ha med minnet att göra men eftersom du bara får det när du spelar så låter det osannolikt. Du kan ju ändå kolla med programmet memtest.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Stresstesta datorn för att kolla om värmen är problemet, kolla samtidigt värmen på de olika kretsarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hade detta problem själv förra sommaren. Visade sig vara värmen som tog kål på den.

 

Kolla så att datorn har nog med utrymme och att fläkthålen inte är övertäckta. Låt datorn stå fritt på golvet och pröva sedan. Funkar det fortfarande inte kan det vara en bra idé att stoppa en fläkt vid sidan.

 

 

 

 

 

 

 

Hjälper glatt till med allt om Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Men hur kollar man bios minnet och allt det där?

 

Och värmen tror jag inte att det är för jag har ställt den fritt och till och med tagit bort schassit för att den ska få så mkt luft som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Men hur kollar man bios minnet och allt det där?

 

Och värmen tror jag inte att det är för jag har ställt den fritt och till och med tagit bort schassit för att den ska få så mkt luft som möjligt.

 

*Edit* Och nu startade den om utan anledning, satt bara och skrev här... Ibland kan den va på ett längre tag, men ibland startas den om efter 2 minuter.

[inlägget ändrat 2005-08-01 18:56:17 av odoz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Har du kollat upp så att du inte har trojan (virii). Vad är det för spel, något enkelt eller stort?

 

(Om du inte har en av, antivirus-scanner)

http://housecall.antivirus.com/housecall/start_frame.asp

 

Klicka på Sverige och bocka in {"auto clean"}

och börja scanna.

 

-

 

BIOS skiljer sig på olika datorer. När du startar upp/om datorn så ser du på skärmen vad du kan klicka på. Det brukar vara knappen: DEL eller F8, är det hp kan det t.o.m. vara F3 eller F5.

 

Lycka till...

[inlägget ändrat 2005-08-02 01:05:37 av FSR]

[inlägget ändrat 2005-08-02 01:06:32 av FSR]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Köpte själv en ny dator för ett par månader sedan, eller rättare sagt delar till en, som jag sedan byggde ihop själv.

Min dator hängde och/eller rebootade sig varje gång jag spelade ett 3D-spel eller gjorde något som krävde mer grafik-kraft än vanligt.

Efter att ha bytt ut varje del (överdriver inte) i datorn så visade det sig att det var grafikkortet som inte var kompatibelt, eller åtminstånde inte stabilt tillsammans med moderkortet.

 

De jag köpte delarna av trodde knappt att det skulle vara möjligt eftersom alla delar är sprillans nya och borde fungera ihop, men efter jag satt i ett nytt grafikkort så funkar det hur bra som hellst, har inte hängt sig på det viset vid spel en enda gång sedan dess.

 

Vet ej vilket grafikkort du har men det jag hade var ett "ATI Radeon 9800 PRO" och jag har läst att fler haft samma bekymmer med just det kortet.

 

Kan ju vara värt att prova med ett annat kort och se om det fungerar bättre.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...