Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tele2 Internet


michael

Rekommendera Poster

Någon som har Connect2Internet från Tele2 och kopplar upp sig till internet på Linux Slackware?

Har stora problem med att det kopplar ner direkt. Verkar inte som om jag får kontakt med modempolen alls. Har testat köra pppsetup, som ingår i Slackware.

Om någon kunde beskriva vad man ska göra och vilka uppgifter om Tele2 man måste ha vore jag oändligt tacksam. :)

 

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga...

På vilka filer ska jag ändra rättigheterna för att andra användare än root skall kunna ringa upp?

 

//Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serieporten först,chmod 766 /dev/ttyS0 (ev cua0 äldre) om det är COM1 i dos. root alla rättigheter , övriga läs och skriv. Vidare pppd. Den ligger i under bibliotek till /usr/ chmod 4755 pppd tror jag, osäker på 4an. root alla rättigheter, övriga läs och kör.

Vidare chmod 755 /etc/resolv.conf Netscape måste kunna läsa nameservers i resolv.conf

Kanske nått fel men alltid en början.

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så bra att alltid logga in som root. För att få tele2 att funka gjorde jag som så att jag körde med PAP-inloggning istället för ppp. Hur man gör finns bra beskrivet på tele2:s web-sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man cool så loggar man inte in som root....:-) Men sen har ju jag fast uppkoppling också så det är ju också ett skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... kommer inte ihåg att jag frågade något om root, så för att återgå till vad detta inlägget handlade om:

 

jag har testat att köra pppsetup med de uppgifter du gav mig, men det kopplar fortfarande ner innan jag fått en riktig kontakt med modempolen.

Ska man tex välja PAP, CHAP eller Scriptinloggning? Vad ska ppp vänta på för att kolla inloggning, tex Username?

 

Sen har jag en liten fråga till. Jag har installerat AfterStep på Linuxen. Jag fick hjälp med att "aktivera" den när jag var inloggad som Michael, men använder inte det när jag är root. Hur skriver man för att få det att funka i root oxå, jag menar för att installera det när man är root-inloggad? Finns det nåt sätt att avinstallera det om man vill?

 

Tackar!

 

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok....

 

FÖr att gå tbax till mig kan jag säga att jag vill INTE köra som root hela tiden, så om någon snäll person har lust att skriva ner hur man sedan skriver för att få alla användare att kunna koppla upp sig (när jag lyckats med root) så vore jag EXTREMT tacksam...

 

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat Eriks svar? Vad du behöver göra är att se till att ställa in rättigheterna (se man chmod, eller info chmod) på de filer som behövs för att koppla upp sig så att användaren kan komma åt/köra dem. Användaren måste alltså tillhöra den grupp som äger filen ("dip" i Debian, när de gäller såna här saker), och gruppen måste ha rätt att läsa, och i vissa fall köra filerna. Vilka filer det gäller beror på hur systemet är inställt, dvs vilka filer som används. Testa dig fram eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...