Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.EXE-fil på webservern


web-anders

Rekommendera Poster

Hur bär man sig åt för att en .exe-fil på web-servern ska exekveras på en gång, utan att rutan med frågan om man vill ladda ner filen eller köra filen från dess aktuella plats ska komma upp.

Måste man göra om hela .exe-filen till en .dll-komponent eller finns det något smartare sätt?

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sätter i IIS att webservern

ska använda cgi & executables.

 

Om du nu anv dig av iis dvs...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robert aden

Jag tror Anders frågade hur man får en exe-fil att exekvera på klienten utan att en fråga om man vill köra programet eller spara det.

 

Det enkla svaret är: det går inte ( tack och lov ).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

web-anders

Tack för hjälpen Iazat och Robert !

Jag kanske är ute och cyklar lite när jag försöker få igång en .EXE-fil via webbgräns-snittet.(enl Robert ska det ju inte heller vara möjligt).

Det jag försöker åstadkomma är att en klient som surfar in på ett företags hemsida ska ha möjlighet att testköra deras VB-program, som ligger som .EXE-filer.

Men i så fall får man kanske i stället anpassa VB-applikationen till webbgräns-snittet i stället med hjälp av "Migration Wizard"

Är fortfarande lite "grön" på ASP-programmering och ännu "grönare" på VB-programmering.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl till att göra en ActiveX kontroll då utav programmet som du kan köra i browsern.

 

[inlägget ändrat 2001-07-02 10:31:46 av Nibbler]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

web-anders

Ja Nibbler, det kanske är bästa lösningen.

Tyvärr verkar det lite bökigt att göra en ny ActiveX-kontroll för varje nytt "demo-VB-program" som företaget vill visa sina kunder via webben.

/Anders

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Du kan dra igång en Exe-fil med hjälp av ASP.

 

Dels finns det komponenter som kan hjälpa dig! (www.15seconds.com) dels så finns det i ASP 3.0(win200) möjligheten att dra igång exe filer det är lite kluddigt och kräver att du ändrar i registert, mer om det kan läsas i wrox bok. 'Professional ASP 3.0' eller kanske söka på MSDN

 

Fast jag ser inte nyttan av att kunna test köra ett VB-Program, du kan ju inte "se" vad som händer i programet från webläsaren!!

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl det han ville göra, vad jag förstår, dvs att kunderna ska kunna testköra programmet genom webben och inte dra igång programmet på servern.

 

Det finns som jag ser det tre alternativ, gör en ActiveX kontroll av den, gör en simulering med en Java applet eller låt helt enkelt kunderna ladda ned en demo som brukar vara det normala.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

web-anders

Jag kanske uttryckte mig luddigt när jag skrev "testköra".

Men det jag menar är (som Nibbler påpekat), att klienterna som surfar in på ett företags hemsida ska ha möjlighet att "provköra" programmen som det här företaget själva har konstruerat och vill marknadsföra via webben.

Alternativen är tydligen att anpassa VB-applikationen (eller en del av den) till Internet, eller att kunden får ladda hem en demo-applikation, installera och provköra den på sin egen dator.

/Anders

 

[inlägget ändrat 2001-07-02 11:39:30 av web-anders]

[inlägget ändrat 2001-07-02 11:40:09 av web-anders]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

web-anders

Citrix kan ju vara ett alternativ förstås.

En nackdel kan vara att klienten först måste installera Citrix-programvaran.

Fast när det väl är gjort blir det ju smidigt att titta på nya VB-program.

 

Tack för en ny infallsvinkel.

/Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...