Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

compac manual m.m


Amos Bronson Alcott

Rekommendera Poster

Amos Bronson Alcott

Hej

 

En kompis har bett mig att titta på denna datorn som han funderar att köpa. COMPAQ PRESSR1410SF.

 

Jag försöker hitta den på Compaqs hemsida men tji får jag. Jag vill ha all teknisk specification och naturligtvis moderkortsmanualen.

Men jag kan inte ens hitta datorn. Börjar jag kanske bli disträ.

Eller finns det inget sådant när det gäller en märkesdator.

 

Är det någon som kan ge en yngling en direktlänk till allt detta.

 

Här är en bild plus lite tekniska data på datorn.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000xkAhb0H7?ProductID=kLfD4QFW40kAAAEDFYU4fHgR&CatalogCategoryID=kUrD4QFWiBgAAAED4m2tBDZ%2e&filename=producttype_text%2cproductpage_text%2cprodtypes_vartypes_text%2cexplanation_text

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?lc=en&lang=sv&cc=se&dlc=sv&product=468952&

 

Manual för moderkortet finns nog inte...eftersom det är en 'märkesdator' och Compaq brukar köra med egna moderkort..

 

Här en till länk:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/37571-37773-188117-188117-188117-12149210-39255129.html

 

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2005-07-15 11:01:26 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej och tack Humanoid.

Det var bra information.

 

Datorn verkar rätt Ok och kommer att täcka hans behov med råge.

Men jag har ändå lite svårt för sådana här märkesdatorer.

(har själv aldrig använt någon)

Förr eller senare måste man ju ominstallera Windows eller någon drivrutin och då gäller det ju att man har alla drivrutiner och Windows på separata CD-skivor.

Det framgår inte till hundra procent hur det förhåller sig med det.

Dessutom är upplysningarna om detta inte samma på Compaq-sidan och Elgigantsidan. På Compaq-sidan verkar det som om man får "något" med sig som skulle kunna kallas för "recovery-CD" men på Elgigant-sidan är allt ytterst luddigt.

 

Det blir till att grilla försäljaren på Elgiganten.

 

Tyvärr kanske han inte är så insatt i det, jag gissar att de flesta eller många som köper datorer inte frågar om sådant här.

Har till och med hört talas om att en del datorer levereras med "ominstallations-filerna" liggande på en special-partition på hårddisken.

Verkar ju helt vansinnigt.

Om HD kraschar om man sätter i en annan HD så kan man ju då inte installera om systemet.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-15 13:48:22 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På datorn (lådan) bör det finnas ett id-nummer.

 

Detta id-nummer är specifikt för just den datorn/modellen.

 

Tidigare kunde man söka på det numret, och fick då upp all tänkbar info om just den datorn, allt från manual till drivrutiner.

 

Se om du hittar numret, och om det fortfarande går att söka på det.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos :)

 

Om HD kraschar om man sätter i en annan HD så kan man ju då inte installera om systemet.

Jodå, det går alldeles utmärk.

Gjorde så själv då min dåvarande märkesdators HD kraschade, köpte en ny HD, monterade in den och installerade operativsystemet med den medhavda recovery-cd. Fungerade alldeles utmärkt.

 

MVH/Malou

 

 

**********************************************

Svenska Ad-Aware Support Forums

http://www.aawsupport.se/index.php

 

Member Of ASAP Alliance of Security Analysis Professionals

http://a-sap.info/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mij och malou

 

Datorn är inte inköpt ännu.

Det jag tänker på är principen för hur en märkesdator fungerar.

Och det jag tänker på är hur jag skall hjälpa honom med underhåll av datorn när "herr Murphy" hälsar på.

 

Med en "vanlig" dator så hade jag partionerat den i minst 2 partitioner (en för systemet och valfritt antal för övrigt).

Sedan hade jag installerat Windows och drivrutiner plus en massa nyttiga program. Allt detta på C:\.

Sedan gjort alla inställningar med Windows, konton o.s.v.

Sedan gjort en Ghost-image av detta och bränt till en Bootbar DVD.

Detta gör att det bara tar kanske 10 minuter för att fixa en total-krasch. Det går även att åteställa till en annan HD om så vore.

 

Men jag gissar att det inte går att göra så med en märkesdator.

Men det får väl gå ändå, förutsatt att man får en riktig recovery-CD med.

Då tar det inte 10 minuter utan snarare 10 timmar att få ordning på allt igen, men som sagt var så går det ju i varje fall.

 

Anledningen till att jag är lite misstänksam är att en kompis till en kompis köpte en märkesdator HP. (jag har aldrig sett datorn).

När han kom hem och skulle kolla efter medföljande CD så fanns det inga. Han ringde då upp försäljaren (stor försäljningskedja, glömt vilken) och frågade efter dom.

Då blev han upplyst om att "man skickar inte med sådant nuförtiden", det skall finnas på hårddisken. Men han hittade inget där och ringde tillbaka. De sa då att dom inte hade med sådant att göra utan att han i så fall fick ta kontakt med HP.

När han ringde HP så sa dom att dom inte hade med det att göra, men att dom skulle se om det fanns någon recovery-CD.

Efter 3 dagar ringde han upp HP igen och då skulle han få en recovery-CD nästa dag.

Efter några dagar ringde han upp igen, men då skulle CDn komma inom 3 veckor.

Jag vet inte om han fick någon till sist.

 

Jag tycker att det är konstigt, en recovery-CD är väl det minsta man kan begära om man köper en dator.

Är det verkligen sant att "sådana skickas inte med nuförtiden".

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos.

 

En bekant har en Compaq av nyare modell.

Han fick inte heller med någon recovery-skiva, vilket jag först tyckte verkade mycket konstigt, eftersom det inte fanns något sätt att återställa datorn.

 

En koll i BIOS visade att tillgången till recoveryfunktionen fanns där.

 

Installationsfilerna ligger på en egen partition.

 

Det innebär, att visst går det att skapa flera partitioner på hårddisken, men att man troligtvis är tvingad att ha kvar installationsfilerna på samma enhetsbokstav.

 

Det kan hända att det går att bränna dessa(installationsfilerna) på en egen skiva, och komma åt dom via BIOS ändå.

 

Jag hade provat att bränna dom på skiva, byta hdd till en utan viktig data, och provat att återställa.

 

Funkar det så är man "försäkrad" även mot en fysisk hdd-krasch.

 

Sen kan man kasta installationsfilerna från hdd'n, partitionera som man vill och göra en ghost.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mij

 

Jag ringde Elgiganten och det visade sig att det är som på din bekants dator. "Återställningen" ligger på en dold partition på HD. Ingen Recovery-CD medföljer.

 

Jo man kan kanske göra som du säger, men på något sätt känns det som om man inte vill börja "plottra" och experimentera med en ny dator.

Det skall man inte behöva tycker jag.

Det skall f-n i mig finnas en färdig och klar åteställningsfunktion (CD) som är fysiskt åtskild från datorn i övrigt redan från början.

Skall ringa HP och höra om det finns möjlighet att få riktiga "recovery-CDs".

 

Annars så kommer jag att säga till min bekant hur läget är. Då kan han välja mellan att.......

 

1. Köpa datorn "as it is" och hoppas att "herr Murphy" inte hälsar på.

Om han köper en "extraförsäkring" på 3 år så borde han väl vara garanterad även mot fysisk HD-krasch under denna tid.

 

2. Gå till en datorbyggare och beställa en "riktig" dator med ett "riktigt" Windows och "riktiga" drivrutiner medskickade.

 

Synd att dom gör så här med märkesdatorer, den här datorn verkar annars vara helt okej för hans behov.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos.

 

Jo, visst är det synd att dom gör på det viset, men det är troligen för att hålla nere kostnaderna.

 

Fast en skiva kostar inte så mycket....

En tia till på priset hade ju inte spelat någon större roll, menar jag.

 

Tyvärr tror jag inte att det finns någon större möjlighet att få en recovery-skiva från HP.

 

Och lille Murphy har en viss tendens till att dyka upp vare sig man vill eller inte...tyvärr.

 

Idén med att gå till en "riktig" datorbyggare låter som bästa alternativet, men det kommer troligen att bli något dyrare.

 

Nej, man skall inte behöva hålla på så med en ny dator, men det skulle kunna vara ett alternativ för att hålla nere priset...

Hade jag kunnat testa med min bekants dator så hade jag kunnat ge dig svaret, men tyvärr har jag inte tillgång till hans dator på det viset...

 

Hoppas att det löser sig på ett bra, och relativt billigt, sätt..

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Jo, visst är det synd att dom gör på det viset, men det är troligen för att hålla nere kostnaderna.

 

Jo, och dom kanske tjänar en slant på de som får problem med en fysiskt kraschad HD efter garantitiden. Kanske ett par tusenlappar för att fixa till det.

 

Det enda jag tänker göra med en sådan dator är att direktbränna en Ghostimage av systemet till CD eller DVD.

Det finns en chans att den skulle gå att återställa även till en ny HD.

Men det är på "vinst och förlust" basis som jag gör det bara.

Men visst borde det väl fungera eller????

 

något helt annat

 

I anslutning till vår förra tråd om "mina nätverksproblem" så kan meddela att jag i förrgår ånyo fick "besök" av "datorn JAMES_BOND som återigen inbillade sig att han var masterbrowser på domänen o.s.v"

 

Denna gången på min ordinarie hårdisk, så det hade inget med den gamla hårddisken att göra.

Men mer om det lite senare.

Det känns ändå lite tryggt att ha James i så nära relation till sin dator.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-16 19:51:17 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, och dom kanske tjänar en slant på de som får problem med en fysiskt kraschad HD efter garantitiden. Kanske ett par tusenlappar för att fixa till det.

 

Njae, det tror jag inte..

Jag tror inte att många vänder sig till dom efter garantitiden för att fixa till ett sådant problem.

 

Vad det gäller en ghost, så skall det funka om man gör en det första man gör, på hela disken.

Skulle det sedan vara att man måste byta disken, så återställer man den.

Sen kan man köra recoveryfunktionen.

 

Hehehe....

Så lille Bond har återvänt?

Konstigt, egentligen.

Skulle vara roligt att veta vad det beror på.

Själv har jag aldrig råkat ut för något liknande.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]Vad det gäller en ghost, så skall det funka om man gör en det första man gör, på hela disken.

Skulle det sedan vara att man måste byta disken, så återställer man den.

Sen kan man köra recoveryfunktionen.[/CITAT]

 

Förstår inte riktigt vad du menar med hela disken. Menar du en Ghostklon på både den dolda recoverypartitionen och den synliga systempartitionen. (2 kloner i så fall).

 

Det jag menar är att helt strunta i recoverypartitionen och ta en klon på C:\partitionen (160 GB).

Och om jag sedan återställer Ghostklonen till annan HD så borde väl det fungera att helt enkelt bara återställa klonen som vanligt. Med eller utan recovery-partition.

Kanske det du menade.

Det borde väl egentligen fungera även på orginaldisken.

 

Vad jag menar är att om man använder Ghost så borde man kunna behandla disken precis som om inte recovery-partitionen fanns. Även orginaldisken.

 

[CITAT]Så lille Bond har återvänt?

Konstigt, egentligen.

Skulle vara roligt att veta vad det beror på.[/CITAT]

 

jovisst är det rätt roligt. Han dök upp när jag använde en annan systempartition än den vanliga. Där hade jag inte ändrat på nätverksinställningarna (till fast LAN IP). Jag skall kolla upp det lite närmare senare.

 

Annars så har de nätverksinställningar vi gjorde fungerat helt perfekt. Inga felmeddelanden av något slag faktiskt.

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-16 21:30:55 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Ghost kan man göra en image av antingen hela den fysiska disken, eller en valfri partition.

 

Jag tänkte mest att det kunde vara bra att kunna återskapa det "riktiga" ursprungsskicket, och då alltså ta en image av hela disken.

 

Då kan man använda sig att installationsfilerna om det skulle behövas.

 

Även om diskens storlek är 160GB, så är det inte den plats en ghostimage tar, om man gör den med en gång.

Imagen blir "bara" så stor som det använda utrymmet på disken...

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Ok, då förstår jag. Det låter som en bra idé.

 

Har bara kört Ghosten i dosläge och diskett förut (och bara klonat partitioner). Men eftersom ingen diskettstation finns på Compaqen och heller ingen annan HD att "lägga" klonen på, så borde det gå att göra så här.

 

Först installera Ghost 2003.

sedan

http://img343.imageshack.us/img343/6678/ghost18mh.gif

och sedan

http://img343.imageshack.us/img343/3229/ghost24no.gif

 

Troligen går väl då Ghost ut i något slags dosläge och bränner hela disken till en DVD (eller kanske behövs 2 DVD, men knappast mer).

Och troligen går det att återskapa disken på "en annan" disk om det skulle bli aktuellt någon gång.

 

Det är väl så du menar.

 

amos

 

Ps. Borde det inte också gå att återställa en ghostklon till Compaqs orginaldisk. Dvs klona C:\ och sedan återställa den tillbaka till C:Och då helt enkelt helt strunta i recovery-partition (agera som om den inte fanns)

 

Eller kan det strula om man gör så

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-17 04:35:35 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos.

 

Nackdelen med Ghost är att allt sker i DOS-miljö, även om man gör inställningarna i Windows.

 

Helt klart skall det, med nyare versioner av Ghost, gå att bränna en image direkt till CD/DVD.

 

Att den dessutom görs bootbar är väldigt positivt...*ler*

 

Nä, mer än 2 DVD skall väl inte behövas.

Tycker man i alla fall...

Och naturligtvis skall det gå att återställa både till orginaldisken och en annan disk, så länge utrymmet räcker till.

 

Det går att klona endast C:, och sedan återställa den.

Det skall inte ställa till med något problem.

 

Undrar fortfarande om man kan leta upp återställningsfilerna från BIOS...

I så fall skulle man kunna lägga det på en skiva, och sedan plocka bort det från hårddisken...

 

Får väl se om man får möjlighet att testa nångång....*ler*

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mij

 

Förstår allt du skriver och det är precis som jag tänkte att det var.

däremot......

 

[CITAT]Undrar fortfarande om man kan leta upp återställningsfilerna från BIOS...

I så fall skulle man kunna lägga det på en skiva, och sedan plocka bort det från hårddisken...[/CITAT]

 

Vilket samband menar du att återställningsfilerna har med BIOS??

Startar man det hela genom BIOS menar du. Och att det är den "startfunktionen" som du på något sätt vill "adressera" till en CD/DVD där du i sin tur har lagt hela "installationspaketet" från den dolda partition.

 

Jag pratade med en försäljare idag om Compaqen. Han sa att det första man gör med datorn är att skapa en "recovery-CD".

Men alla filerna från den dolda partitionen kommer INTE att kopieras till den CDn.

Vad jag förstår så kommer den istället att fungera så att man bootar på den och sedan "på något sätt" sparkar igång ominstallationen som sedan "görs" från den dolda partitionen.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos.

 

Det är just det jag undrar, om man kan ersätta den dolda partitionen med en cd/dvd....

 

Valet att starta recoveryfunktionen kommer ju samtidigt som valet att gå in i BIOS..

Och det jag undrar är om det är hårdkodat var infon finns, eller om man kan ändra på det, och då får "tala om" var infon finns.

 

Det skulle kunna vara praktiskt av många anledningar.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Får en "allmän känsla" av att detta kan vara hårdkodat. Annars så vore väl enda stället som en sådan här sak på denna "nivå" skall kunna ändras vara i BIOS. Men den "allmänna känslan" säger till mig att det bekvämaste för dom är att hårdkoda det hela. Att "låsa" datorn så mycket som möjligt.

 

En sak som jag nu kom att tänka på vore ju att bränna innehållet på den "dolda partitionen" till DVD och kolla om det helt enkelt finns någon fil typ "install.exe". Och sedan starta denna installation via en vanlig startdiskett från diskettstationen eller om man inte har diskettstation från samma startdiskett på ett USB-minne.

Men så enkelt får det väl inte vara.

 

När man bränner den så kanske......

Det går väl inte att bränna innehållet från en dold partition direkt och det kanske är säkrast att inte "synliggöra" den på orginaldisken. ("allmänna känslan igen")

Så om man ghostar den som "hidden" och sedan återställer den till en annan HD. Startar Partition Magic eller G-disk och gör "unhide" på partitionen. Sedan bränner innehållet till DVD.

 

Ja det är lite spåning hit och dit bara.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-19 02:01:49 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi inne på samma linje...*ler*

Att på något sätt kunna ha den infon på något annat ställe än orginalplatsen..

 

Men som du säger så är risken överhängande att det är hårdkodat.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Ja jag får se om han köper datorn denna veckan.

Kommer inte att experimentera med dom här sakerna på hans nya dator.

Det jag gör är i så fall att ta några Ghost-kloner och om saker går helt snett med datorn, så testar jag att återställa dom.

Hade varit skillnad om det hade varit min egen dator.

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hade jag också gjort om det inte hade varit min dator....

Onödigt att skapa mer jobb än nödvändigt..*ler*

 

Ha det gott

/Mij

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mij

 

Kunde inte låta bli att ringa "elgigansupporten" idag och dom verkade betydligt mer insatta än de på försäljningen.

 

Han påstod att det skulle gå att bränna HELA recovery-funktionen till CD. Och att man sedan inte var beroende av den dolda recovery-partitionen.

Det skulle finnas på "start-alla program-Compaqtools" (eller liknande) någon funktion som kunde göra detta.

Om det också är på det viset är ju däremot en annan historia.

 

Sedan skulle det vad jag förstår i "Compaq-tools" också finnas en funktion för selektiv avinstallation/installation av både drivrutiner och förinstallerad programvara.

Jag gissar att detta sista "jobbar mot" den dolda partitionen i så fall.

Glömde att fråga om detta även fungerar mot en CD med recoveryn bränd på.

 

Så det bästa är väl att bränna en sådan CD men att man INTE tar bort recovery-partitionen utan endast använder CDn i nödfall.

 

Detta gäller på just den datorn min kompis funderar att köpa. Men kanske också gäller Compaq rent generellt, så det kanske kan vara till nytta för din bekant också.

 

Men som sagt, inga garantier från min sida att det verkligen är så här.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-21 14:13:13 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos.

 

Låter mycket intressant...

Helt klart någonting man kan kolla vid tillfälle.

 

Hehehe...

Nej, att det inte är några garantier från din sida har jag full förståelse för.

 

Jag hade inte heller velat garantera något sådant, i alla fall inte utan att testa det först.

 

Att göra som du säger, och behålla partitionen, låter som en bra idé.

I alla fall tills man känner sig lite säkrare...

 

Ha det gott.

/Mij

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mij

 

Typiskt, efter alla dessa efterforskningar så resulterade det i att när kompisen kom till Elgiganten och skulle köpa datorn så var den slutsåld. Även slutsåld på Internet-butiken, fanns bara några exemplar kvar uppe i Skellefteå-butiken, men det är ju i längsta laget att åka.

Idiotiskt system att ha så korta utförsäljningstider.

 

Har nu tappat lusten att vara så grundlig i mina efterforskningar.

Det man skall göra med sådana här billigare märkesdatorer är kanske att bara sporadiskt kolla vad den innehåller. Om det verkar någorlunda och utseendet faller en i smaken så köper man den helt enkelt.

 

Eventuellt kan man lägga till en extraförsäkring på 3 år om den inte är alltför dyr. Visserligen gäller väl garantin i 3 år nuförtiden, men det blir säkert betydligt mindre tjafs med en extraförsäkring.

Och sist men inte minst så slipper jag i så fall bli alltför mycket inblandad när herr Murphy gör sin entré *skrattar".

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 10:48:15 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos.

 

Snacka om typiskt...

Ja, det är kanske så man skall göra med sådana burkar.

 

Själv skulle jag i och för sig aldrig köpa en dator i en sådan butik..

 

Fast Murphy kan ju komma ändå..*ler*

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...