Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Internet hoppar ur hela tiden!

Emmma

Recommended Posts

Hej

Vi har 2 datorer som är kopplade till en router så att båda datorerna ska få tillgång till internet. Men nu är det så att internet bara hoppar ur typ hela tiden, även om det är bara en dator kopplad till routern... Det är såå frustrerande!

Nuförtiden är det bara min dator som är inkopplad till routern och det hoppar ur mest på dagarna. På nätterna går det ganska bra. Nu så kopplade vi in den andra datorn och det är hopplöst att komma ut på internet... Vi har väntat i 10 minuter typ. Man måste ha ett väldigt tålamod!

Då det hoppar ur brukar vi dra ut kontakten ur routern och få vänta jätte länge innan det börjar funka igen, men ibland går det jätte fort. Ibland kommer det upp "den här anslutningen är begränsad eller ingen anslutning" och då är vi tvungna att knäppa av modemet och routern och sedan ta på allt igen. Ibland blir det så flera gånger och ibland bara på en av datorerna. Men vad ska man göra åt det och vad beror det på???

Blir det bra om man skaffar Windows XP Professional? Vi har Home Edition nu...

Snälla hjääälp!!

vilken bredbandsleverantör har du ?

sitter modemet i första telefonjacket?

börja med att besvara de frågorna till en början så får vi se.

/Toobi

Vi har Glocalnet bredband 500 kb/s. Innan vi skaffade routern och hade bara modemet och en dator så var allt normalt, så jag tror inte modemet sitter i fel telefonjack...

Har ni modemet och router ovanpå varan?

i så fall, sätt dom brevid varan ( testa och känn om de är varma)

Vad heter routern?

Annars kan du ju kontakta supporten på glocalnet, om det är fler i ert område som har samma problem.

Eller vad händer om du kör utan rouern ett tag, för att felsöka om det är där felet ligger.

/Toobi

Modemet och routern står väldigt långt ifrån varandra. Om modemet hade stått lite närmare hade kanske jag kunnat kopplat mej till det och strunta i routern. Då är det ju inga problem... iallafall inte för den andra datorn.

Routern heter Jransbridge, tror jag...

Kolla undersidan av routern, om de står nåt modellnr. Jransbridge var inte till stor hjälp.

En del routrar har problem med olika saker, sen kan det vara så att du har en defekt produkt också.

Hur gammal är routern, om det är värt att köpa en ny från tex Siba. Eftersom du inte verkar ha så stort krav på hastighet så räcker oftast ca 300:- för att få en fungerande router.

Det vore bra om du kunde testa utan routern, sätt upp en dator tillfälligt vid modemet om inte annat.

Har du fler funderingar så är de bara att fråga.

/Toobi

Guest idgadmin

Hej!

Vill bara lägga till att jag hade samma problem som du. Felet visade sig vara att jag inte kopplat adsl splitern till det första jacket. Kanske du skulle kolla upp det ordenligt?

mvh

Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...