Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

systemfel nätverk


Amos Bronson Alcott

Rekommendera Poster

Tjena Amos.

 

Hehehe...

Murphy är inte omtyckt....*ler*

 

Nu är jag inte säker på hur pppoe fungerar...

Men det verkar som om pppoe-klienten har "tagit över" den IP-adress som fanns innan.

När lease-tiden sedan är på väg att gå ut, vill den förnya lånet.

 

Eftersom du har stängt av DHCP-servern på ditt LAN, så svarar den med DHCPNACK.

 

Alternativet är att pppoe får ip-adressen som tilldelas modemet, på något vis.

 

Det kan vara så, att du får en del felmeddelanden pga att du har stängt av DHCP i modemet/routern, men inte för nätverkskortet:[CITAT]Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/10

0/1000Base-T Adapter, Copper RJ-45

 

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja[/CITAT]

 

Det som är konstigt, är att du inte får någon 169.*.*.*-adress (APIPA)....

Vet inte om det beror på att pppoe har en ip-adress.

Men om det är XP på datorn, så kan du ange en ip-adress under Alternativ konfiguration.

Den är till för att man skall kunna ange en statisk IP-adress, som används om ingen DHCP-server hittas.

 

Kan vara värt att prova med det, för ip-adress 0.0.0.0 är inget bra...*skrattar*

 

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Men om det är XP på datorn, så kan du ange en ip-adress under Alternativ konfiguration.

 

Ok, det kan jag försöka med. Har inte observerat den möjligheten förut eftersom den "försvinner" när man skapar en statisk adress. (hela fliken "alternativ konfiguration" blir puts väck).

 

[CITAT]Nu är jag inte säker på hur pppoe fungerar...

Men det verkar som om pppoe-klienten har "tagit över" den IP-adress som fanns innan.

När lease-tiden sedan är på väg att gå ut, vill den förnya lånet.[/CITAT]

 

Jag tror inte det eftersom jag fick samma felmeddelande om att nätverksadressen antingen var upptagen eller redan fanns på nätverket INNAN jag skapade en egen pppoe-klient.

Dvs med Glocalnets orginalinställningar. Det brukar också alltid vara helt andra sifferkombinationer på ip-adress på pppoe-klienten än dom som är på Lan.

(fast jag kanske missuppfattar det du skriver om just det här).

 

Kan vara värt att prova med det, för ip-adress 0.0.0.0 är inget bra...*skrattar*

 

Jo men det som jag tycker är så konstigt är att det (ibland men inte alltid) går att använda internet trots att ip-adressen är 0.0.0.0 för Lan.

Strider inte det mot alla regler egentligen????

 

 

Har kommit på att nätverk inte precis är "my cup of tea". Sällar mig till den alltmer växande skaran av användare som anser att "det skall fanimig bara fungera alltså" *ler*.

Men jag kämpar vidare (idag anslöt både Lan och pppoe-klient utan att bråka????)

 

Så jag undrar om inte den gamla psalmen "Blott en dag ett ögonblick i sänder, allting vilar i vår faders händer" ursprungligen faktiskt är skriven av en dåtida nätverkstekniker som i sin förtvivlan försökte se en djupare mening i sina ansträngningar *skrattar*

 

ha det

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 14:27:05 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag undrar om inte den gamla psalmen "Blott en dag ett ögonblick i sänder, allting vilar i vår faders händer" ursprungligen faktiskt är skriven av en dåtida nätverkstekniker som i sin förtvivlan försökte se en djupare mening i sina ansträngningar *skrattar*

 

Hahaha...den var bra, den.

 

Som sagt så är jag inte helt 100 på hur pppoe fungerar...men enligt tidigare inlägg så har din pppoe-klient en ip-adress på 84.*.*.*, gateway samt nätmask och dns.

 

Alltså allt som behövs.

 

Det kan också förklara varför det går att surfa...men då borde det alltid fungera.

 

Sen får man väl erkänna att man borde skämmas lite...*rodnar*

Med tanke på att jag har avslutat en utbildning till nätverkstekniker, så borde man kanske kunna komma på lite mer.... *ler*

 

Fast det finns så mycket, och utbildningen vara bara 1 år, så det finns mycket man inte har hunnit med att lära sig.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]Sen får man väl erkänna att man borde skämmas lite...*rodnar*

Med tanke på att jag har avslutat en utbildning till nätverkstekniker, så borde man kanske kunna komma på lite mer.... *ler*[/CITAT]

 

nja det här med support är nog något av det svåraste man kan ge sig in på.

Om du hade suttit framför min dator och fått kolla upp allt själv så hade du troligen löst det hela galant.

 

Som exempel kan jag nämna att jag själv inte lyckades hjälpa en kompis till mig att bränna en CD-skiva.

Trots att jag vid besök hos honom i Danmark utan några som helst problem använt programmet ifråga. Vi känner varandra dessutom väl sedan trettio år.

Trots detta fick vi efter 1.5 timmars telefonkonsultation helt enkelt ge upp.

Jag förstod helt enkelt inte vad som hände på hans skärm när han försökte följa mina instruktioner.

 

Om jag själv hade fått sätta mig framför hans dator så hade det bara tagit några minuter för att få CDn bränd.

 

så du behöver verkligen inte "skämmas".

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-25 16:18:28 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, egentligen så skall man väl inte skämmas...

Trots allt så har jag hjälpt väldigt många med olika problem...*ler*

 

Och vad det gäller nätverksinställningar, och resultaten, så är det svårt via forum/på distans.

 

Så här i förbigående:

Vad det gäller XP, så finns ju möjligheten till fjärrhjälp.

Det är busenkelt att skicka en inbjudan, antingen via Outlook eller MSN.

Det ger en helt otrolig möjlighet att visa...

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mij

 

Det var ett bra råd om fjärrhjälp, det skall jag ha i tankarna.

Har aldrig testat det faktiskt.

 

Just nu hankar det sig fram rätt bra. Hittintills så har jag alltid kommit ut på nätet på något sätt.

Sitter nu bara och väntar på att "datorn JAMES BOND" skall blanda sig i leken och förhoppningsvis rensa upp lite grand *ler*.

 

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-08-26 01:20:49 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Amos.

 

Hehehe..

Ja, det vore kanske inte fel om Bond kom på besök, vad det nu är "han" gör där?

 

Jag håller tummarna för att din anslutning fortsätter att funka.

Kommer jag på något mer, eller om jag får reda på något, så hör jag av mig.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...