Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Digit"-kabel till DVD-brännare?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Hej Hej!

Skall ersätta min CD-brännare med en nyinköpt DVD-brännare (Samsung). Då kom det med en Audiokapel som skall sättas in på baksidan av brännaren och på den förgrenade sig en Digitalkabel(???)som skulle sättas in i "digit"-uttaget. Det satt ingen sån på CD-brännaren som jag skall ersätta och jag använde bef kabel som Audiokabel (eftersom dess fäste på moderkortet var svår att komma åt och därmed byta).

Min fråga: Vad används "digit" kabeln till?? Behövs den. Har provat och bränna och brännaren verkar ju fungera ändå.

Tack! // Janne

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lurking-Ghost

 

Den kabeln används till att överföra ljud från CD/DVD enheten direkt till ljudkortet, på så sätt slipper processorn belastas.

 

Normalt används en analog kabel, alltså ljudet sänds som "Toppar och dalar" kontinuerligt.

 

En digital kabel funkar så att den sänder "1or och 0or" som representerar staplar. Detta sker 44 000 gånger i sekunden, alltså 44 000 (finns variationer) staplar skickas varje sekund, de representeras av 1or och 0or, och eftersom det inte finns en "sämre etta, eller nolla" så finns det bara två lägen. Kvaliten på ljudet blir högre, dock tror ja inte att det mänskliga örat hör någon större skillnad.

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-08 11:39:04 av Lurking-Ghost]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...